✖ BERLIN, GERMANY
Yearly Archives: 2013
Wild little stranger
Olen vakuuttunut siitä, että hissien peilit on keksitty reteitä omakuvia varten. Mitä muutakaan sitä kärsimätön kansalainen tekisi viiden kerroksen taittamiseen kuluvalla kotimatkalla? Kysyn vaan. Mutta varsinainen asia oli: hei Berliinistä! Pakkasin eilen kassiin kameran ja kainaloon yhden miehen. Toiveikkaan mäyräkoiran nostin matkalaukusta pois. Kuvia luvassa, mutta ensin päivän verran päämäärätöntä hortoilua, onnellisia eksymisiä ja ehkä pari tuoppia kylmää kaljaa.
Just a quick hi from Berlin. And random fact of the day: elevator mirrors were invented for selfies.
Coming for me through the trees
Epäilen, että tämä asu on nähty kuluneen vuoden aikana hiukan erilaisina variaatioina ylläni noin kolmetuhatta kertaa, mutta tiedättekö mitä, ei haittaa. Ei se ole rikos, jos viihtyy lempivaatteissaan. Hame on pieni ja piukka, tummanharmaa collegepaita rento ja rempseä, prätkäsaappaat tuovat ryhtiä. Ennustan, että tällä reseptillä painellaan vielä toisetkin kolmetuhatta kertaa. Toivottavasti aurinko paistaa kaikkina niinä päivinä yhtä sokaisevan kirkkaasti puiden läpi.
I have an everlasting love for biker boots and skirts too skimpy for my own good. But nothing wrong with that.
PHOTO BY MIKKO RASILA
Sukaton syyskuu
Another fine mess
Olkalaukun sisällöstä voi päätellä monta asiaa elämästäni juuri nyt. Viime päivinä on ollut mielessä mm. viikonloppuna häämöttävä Berliini, nerokas uusi soittolista (KYLLÄ!), niin moni työprojekti että menisin sekaisin laskuissa ilman sinnetänne liimailtuja postit-lappuja, pehmeät huivit koleammaksi käyviin iltoihin ja asteen aikuisempi tukka. Kukapa olisi uskonut, että elämää voisi olla vähän vähemmänkin sotkuisella surffireuhkalla? Huh. Pitää ehkä palata asiaan, kun toivun järkytyksestä.





I don’t need a bigger bag, but a secretary would be great. The two little helpers snooping around my things are not as useful as they seem. Astrid4 is the forthcoming album from Astrid Swan, a singer-songwriter I currently work with.
Out of the blue and into the black
Kaikille ei välttämättä tule yllätyksenä, että olen listojen laatimiseen taipuvainen neurootikko, joka hahmottaa maailmaa purkamalla sen sanoiksi, valokuviksi – ja todo-listoiksi. Kesän päättyminen alkaa pikkuhiljaa olla tosiasia jota ei voi kieltää (olen yrittänyt, uskokaa pois). Siispä olen laatinut itselleni muistilistan tulevalle syksylle.
Onni löytyy peiton alta.
Ei se onni, hölmöläiset. Puhun tietysti nukkumisesta. Kun nukkuu enemmän, jaksaa paremmin – fiksut ovat tajunneet tämän ajat sitten, toisilla kestää vähän kauemmin. Tie yhteiskuntakelpoiseen vuorokaudenrytmiin on ollut piinallisen pitkä, mutta alan hitaasti oppia. Kun kello lyö yksitoista, on aika sulkea tietokone, hakeutua hammasharjan luo ja painaa pikkukoirien kuononpäähän hyvänyön suukot. Sen sijaan ei ole aika esimerkiksi arkistoida alkuvuoden kuitteja, järjestellä kenkäkaappia, googlata koiranpentuvideoita tai alkaa laskeskella kuinka paljon maksaisi matka Malediiveille (paljon, voin kertoa).
Asia kerrallaan. Yksi riittää.
Kuten äitini ja äidinäitini ja eittämättä kaikki tornionjokilaaksolaisen sukumme naiset häntä ennen 1500-luvulle saakka, osaan tehdä kolmetoista asiaa kerrallaan. Mutta on kestänyt koko elämä tajuta, ettei ole pakko, jos ei halua. Tänä syksynä ajattelin opetella keskittymisen kullanarvoisen taidon ja tehdä kerrallaan vain yhtä asiaa. Tekeminen ei hosumalla lopu, mutta hosumalla viuhuu kyllä puolet päivästä ohi niin ettei illalla muista mitä aamulla teki. Siis muuta kuin hosui.
Mitä vähemmän kotona on kamaa, sen enemmän huoneisiin mahtuu happea.
Olen aina tiennyt, että vähemmän on enemmän, mutta asun ensimmäistä kertaa elämässäni kodissa, jossa on tarpeeksi tilaa kaikelle kirjoista kenkiin. Ironista on, että omistan vähemmän kuin koskaan. Nyt ollaan pikkuvaimoilussa päästy jo mikkorasilamaiselle tasolle: olen kantanut asunnosta ulos kaiken turhan – myynyt, lahjoittanut ja kierrättänyt – ja järjestänyt jäljellejäävät esineet niin, että jokaisella on paikkansa, käyttötarkoituksensa ja ympärillään tilaa hengittää. Loput romut ovat tietysti ehdottoman tarpeellisia kuten kahdeksantoista vuotta sitten ostettu makuupussi, hirviömäisen suuret hirvensarvet ja kaksimetrinen valotaulu, jossa lukee Land of the stupid. Enää puuttuu rutiini tämän vastasaavutetun autuuden ylläpitämiseen, sillä valitettavasti minulla on yhä taianomainen kyky levittää ympärilleni täydellinen totaalikaaos alle kolmessa minuutissa.
Löydä valo pimeästä.
Ajattelin tänä syksynä kokeilla vähenevän valon aiheuttaman ahdistuksen keskellä radikaalia konseptia nimeltä asennemuutos. Kyllä, jo nyt, kahdenkymmenen Suomessa asutun vuoden jälkeen! Sitäpaitsi: elämässäni on ihminen jonka lempivuodenaika on talvi, hän odottaa sitä jo. Ehkä hän opettaa minutkin rakastamaan tätä pohjoista pimeää.
Ei minulla muuta tänään. Kaikista merkeistä päätellen tästä on tulossa historiallisen hyvä syksy.
Notes to self to survive fall: sleep more, learn the magic of doing one thing at a time and keep it simple at home. And: if you’re lucky enough to meet someone who is able to love the darkest time of the year, don’t let them go.
PHOTOS BY DORIT SALUTSKIJ
Wave after wave after wave
Plans for world domination
Somewhat slightly dazed
Perjantai osaa kyllä ajoittaa itsensä joka viikko juuri oikeaan saumaan: se ei tule koskaan hetkeäkään liian aikaisin. Maanantaista on niin loputtoman pitkä aika etten edes muista mitä tein. Luultavasti töitä.
Päätin syyskuun alussa tehdä elämäni suhteen uusia ryhtiliikkeitä ja yksi päätöksistä sai kovin konkreettisen muodon excel-taulukkona nimeltä tuntilista.xls. Pidän merkittävänä saavutuksena jo sitä, että osasin luoda sen. Merkitsen siihen joka päivä paljonko olen käyttänyt aikaa mihinkin projektiin. Taulukko tekee taikatemppuja: se osaa laskea yhteen sekä erillisiin projekteihin kuluneen ajan että sen, paljonko töitä on tullut tehtyä päivän ja viikon aikana. Listasta voi jo kuluneen kolmentoista päivän perusteella tehdä melko masentavia päätelmiä. Jos vuorokaudesta kuluu kymmenestä kuuteentoista tuntia työhön, osaa jopa Excelin taikavoimiin uskova humanisti laskea, että vapaa-ajan määrässä on toivomisen varaa.
Taidan perustaa toisen tuntitaulukon, jossa lukee työprojektien sijaan: nukkuminen, ikkunalaudalla istuskeleminen ja kadulle katseleminen, kirjan ääreen torkahtaminen, mäyräkoirien rapsuttelu, kämppäkaverin kiusaaminen soittamalla lempikappaleita toistolla, päämäärätön hortoilu kaupungilla ja kahvin keittäminen pitkän kaavan mukaan. (Taloudessamme tunnetaan käsitteet hyvä kahvi ja paha kahvi – päätelkää itse kumpi on pikakahvi ja kumpi vaatii mutteripannun ja kaasuliedellä lämmitetyn täysmaidon vaahdottamisen.)
Lisäksi: ehkä juokseminen. Tämän viikon jälkeen oikeastaan mikään ei voisi tosin kiinnostaa vähempää kuin juokseminen. Mutta parempaa sekin on lenkkareissa kuin koroissa.
Viikonloppusuunnitelmani: jos sataa, aion hypellä lätäköissä. Jos paistaa… Voi sitä kai hypellä ilman lätäköitäkin.
Friday. My second favorite F word. After a week of running around I plan to spend all weekend jumping in puddles. Maybe without the heels.
PHOTOS BY DORIT SALUTSKIJ
I just wanna be yours
The prettiest thing I’ve heard all week is an Arctic Monkeys song, a slow and hypnotizing outtake from their new album. The lyrics are an almost painfully perfect steal from poetry, originally published as a poem by English punk poet John Cooper Clark.
Galleriamatka Berliiniin
Sain tovi sitten tarjouksen, jolle en voinut sanoa ei. Ette tekään olisi. Lufthansa nimittäin kutsui minut yhteen lempipaikoistani maailmassa, Berliiniin. Matkalla on agenda: lentoyhtiö aloitti juuri kampanjan, joka hakee vertaistaan. Gallery Helsinki-Berlin on virtuaalinen galleria, jonka tarkoituksena on inspiroida taiteennälkäiset suomalaiset suunnistamaan Berliiniin – ja siinä sivussa tukea Berliinissä työskenteleviä nuoria taiteilijoita. Löytyypä heidän joukostaan suomalainenkin.
Ajatus on ihastuttavan yksinkertainen: osta taideteos, saat kaupan päälle meno-paluulennot Berliiniin. Kätevää, koska teokset on noudettava Berliinissä sijaitsevasta galleriasta. Galleriaan saa toki piipahtaa kuka tahansa ohikulkeva taiteen ystävä, mutta työt on varattu pelkästään suomalaisille taideturisteille. Niitä ei mahdottoman montaa olekaan, nopeat syövät hitaat! Eikä kehystetyn taideteoksen ja menopaluulipun yhteishinta varsinaisesti huimaa päätä.
Sain valita teoksen, joka tarjoaa ihanan tekosyyn karata ensi viikolla Berliiniin viikonloppulomalle. Valinta ei ollut vaikea: Stefan Guzyn & Björn Wieden serigrafiatyö Bubble Bath puhutteli minua vinkeillä väreillä, kovin tutunnäköisellä ruksilla ja työskentelytekniikalla, jossa on yhdistetty vessanpuhdistusainetta ja teoksen nimen mukaisesti – kylpyvaahtoa. Zwölfina tunnetun taideduon uusia painomenetelmiä kokeilevia ja typografialla leikitteleviä teoksia löytyy heidän portfoliostaan, kurkatkaa omalla riskillä. Saattaa aiheuttaa hallitsematonta halua sijoittaa sielun- ja silmänruokaan ja täyttää seinät taiteella.
Stefan Guzy (*1980, Germany) & Björn Wiede (*1981, Germany) – Bubble Bath.
And now for something completely different! The lovely folks from Lufthansa have opened an art gallery in Berlin exclusively for travelers from Finland, in order to put Berlin on the map and offer an inspiring and different kind of ticket. It’s quite simple: buy a piece of art from a young and upcoming Berlin-based artist from the online web shop Gallery Helsinki-Berlin, get a round-trip flight from Helsinki to Berlin. The tickets come in handy considering the piece has to be picked up in Berlin. There’s a limited amount of artwork – first come first served.
Lufthansa invited me to try out the new concept and I’m more than glad to do so. I’m packing my bag and jumping on the plane next week, will let you know how it goes!
Photo by Gallery Helsinki-Berlin
If love is the answer you’re home
Parhaat asiat syksyssä ovat harmaita, pehmeitä ja pellavaisia. Jokunen vuosi sitten miestenosastolta hankittu neuletakki on ympärivuotisessa kovassa käytössä, mutta alkusyksyisin sen läsnäolo on erityisen lohduttava.
Vielä enemmän kuin harmaista villatakeista diggailen rusketuksen, vaaleaksi paahtuneen tukan ja harmaan yhdistelmästä. Vielä tovin siitä saa nauttia, otan kaiken irti. Paljaat ranteet ja nilkat, pestyt kasvot, t-paitoja joiden hihat on kääritty olkapäihin niinä päivinä kun syyskuun aurinko paahtaa. Kaikkien harmaiden lempipaitojeni kaikista rakkain lemppari on tosin karkuteillä, epäilen että jompikumpi perheen pienimmistä on kantanut sen kätköihinsä ja tehnyt siitä itselleen pesän.




The best things in fall are gray and made of linen.
PHOTOS BY DORIT SALUTSKIJ











