An easy ride

Kolmannen tarkistuksen jälkeen voi vihdoin luovuttaa ja hyväksyä, että kaikki tärkeä on mukana. Ainiin, vielä passi. Ja laturi. Fillari alle ja pääkallopaikalle soittokamojen kimppuun, sillä siellä on vielä edessä sama ruljanssi ennen kuin pääsemme kamoinemme laivaan asti. Always check the double check.

Viimeisten kuukausien aikana olemme reissanneet Stellan kanssa niin paljon, että tuntui hassulta polkaista pyörä matkaan ja jättää toinen taakse. Matkakumppanini, kaksoisliekkini. No, Viro ei ole kaukana. Olen tätä kirjoittaessani jo rapakon toisella puolella ja täältä käytännössä näkee meille kotiin, joten tiedän myös, jos kukaan ei kastele kasveja!

Itäblokin ekskursiomme bändin kanssa on lyhyt, mutta sitäkin intensiivisempi. Ensin tämä viikonloppu, kahden viikon päästä on jatko-osa. Jälkeenpäin olemme varmasti kiitollisia sitä, että jaoimme reissun kahteen osaan.

Laivamme rantautuu juuri Tallinnaan ja lähdemme hustlaamaan minibussiamme terminaalista. Matka alkaa ja jatkuu, mutta ei koskaan lopu.

PHOTOGRAPHY BY STELLA HARASEK

No smoke without fire

Uusi vuodenaika tuo uutta energiaa. Ollaan Smokin’ Acesin kanssa käyty viime talvena läpi paljon muutoksia, johon liittyy kohtuuttoman paljon treenikämpän vaihdoksia ja muita ulkomusiikillisia seikkoja. Talvihorroksesta ollaan saatu potkittua viimeisetkin huurteet irti ja kesä polkaistaan käyntiin ulkomaan kiertueella. Soittoa on hiottu kellarin hämärissä ja nyt ladattua energiaa lähdetään purkamaan Baltian maihin. Torstaina lautta vie meidät Viroon, josta ensimmäisenä suuntaamme kohti Latvian Riikaa. Bussi kurvaa myöhemmin myös Liettuassa rokaten aina Viron kautta takaisin Suomeen.

On kutkuttavaa ja hienoa lähteä viemään musiikillista osaamistamme maamme rajojen ulkopuolelle. Rehellisesti sanottuna se on aina ollut tavoitteemme. Tällaisten rundien suunnittelu ja toteutus on aina haaste, jos takana ei ole levy-yhtiötä tai muita yhteistyökumppaneita. Ympäriltämme löytyy onneksi paljon ihmisiä, jotka hyvyyttään ovat auttaneet järjestelyissä ja uskovat meihin. En voisi olla enemmän kiitollinen. Nyt on meidän vuoro tehdä työmme ja viedä suomalaista musiikkikulttuuria Baltiaan soittaen keikkapaikat hiestä märäksi.

Kesäksi on tulossa paljon keikkoja myös Suomeen, joten toivon, että tulette joskus paikan päälle kuulemaan. Keikkapaikkojen suhteen otan myös ehdotuksia vastaan, joita voin tarjota keikkamyyjällemme. Pieninkään pitäjä ei ole liian kaukana rokin uuden vallankumouksen tiellä.

Seuraa meitä Instagramissa, niin pysyt mukana tulevista keikoista, julkaisuista ja vaikeaselkoisista inside-vitseistä. Jos musiikki ei ole tuttua, niin käykää ihmeessä kuuntelemassa sitä Spotifysta.

PHOTOGRAPHY BY STELLA HARASEK

Esittelyssä uusi olohuone

Kaupallinen yhteistyö BoConceptin kanssa

Kylläpä uusi sohvamme herätti ihastusta! En ihmettele yhtään, vietinhän itsekin ensimmäisen viikkoni sen kanssa lähinnä huokaillen ja silitellen sen huumaavalta tuoksuvaa nahkaa. BoConceptilta tilattu Istra-sohva lunasti samantien paikkansa keskeltä olohuonetta, johon se oli kaavailtu katseenvangitsijaksi. Se on kauniille, konjakinruskealle sohvalle varsin vaivaton tehtävä, sillä huoneessa ei ole kovin montaa muuta kalustetta kilpailemassa tilasta. Huomiostakin kisaa korkeintaan vaaleanpunaiseksi kalkkimaalattu seinä, joka on tuonut tilaan pehmeän, utuisen tunnelman. Taitaa olla niin, että seinä ja sohva yhdessä tekevät huoneesta sen mikä se on nyt.

Pohdimme hetken olisiko pitänyt sijoittaa sohva vaaleanpunaisen seinän eteen, se olisi juuri ja juuri mahtunut siihen ilman että olisi joutunut maanittelemaan sahalla. Päädyimme kuitenkin siihen, että se on kauneimmillaan erkkeri-ikkunan edessä: sohva saa seistä kaikessa kauneudessaan keskellä huonetta, siitä on helppo huudella parvekkeella hengaileville ja valo tulvii ikkunasta sen takaa. Sohva ja parveke ovat keväästä syksyyn sosiaalisen elämämme keskus, varsinkin nyt kun sohvalle mahtuu melkein kaikki kaverit yhtäaikaa.

Vaaleanpunaisen seinän edessä oleva sivupöytä on koottu vanhasta teak-puisesta levystä ja sen alle sujautetuista 60-luvun jaloista, jotka ovat kuulemma pitäneet aikoinaan pystyssä HOK:in pääkonttorin kukkatelineitä. Kirppislöytömme oli itseasiassa Hietsun myyjän myyntipöytä – suostui myymään sen meille kaiken muun tavaran alta, koska olimme niin kivoja (terveiset hälle, jos päätyy tänne joskus). Sivupöydällä elää jatkuvasti vaihtuva näyttely, se on joka viikko vähän erinäköinen kun valokuvat, printit ja maalaukset liikkuvat huoneesta toiseen etsiskelemässä lopullisia sijoituspaikkojaan. Tai niinhän minä itselleni väitän, mutta voihan olla, että ne nyt vaan ovat levotonta sorttia.

Takkakin on sopivasti sohvaa vastapäätä, samoin halkopinon eteen sijoitettu televisio, jonka alla on ystävältä hankittu pianojakkara. Olohuoneen vuolukivitakkaa ei olekaan juuri aiemmin näkynyt kuvissa, koska se oli komeasta iästään huolimatta kaamea rumilus, jonka harmaa pinta oli täynnä vihreitä ja ruskeita läikkiä. Siinä se kyhjötti ovenpielessä ja hallitsi koko huonetta tummanpuhuvalla olemuksellaan. Tovi sitten tajusimme, että takkoja on mahdollista pinnoittaa ja luvan saatuamme maalasimmekin sen valkoiseksi. Ei se vieläkään varsinainen kaunotar ole, mutta sulautuu nyt sentään muuhun huoneeseen. Se on muuten täysin toimiva, mikä on tietysti sen kaikkein paras puoli, koska asunnossa tulee talvisin helposti kylmä ja suuresta takasta saa irti niin lämpöä kuin tunnelmaa.

Taisinkin jo raportoida, että kuoleman partaalla horjuneet oliivipuut on saatu elvytettyä takaisin elävien kirjoihin! Älkää vaan kuvitelko, että minulla olisi mitään tekemistä asian kanssa. Jarno on kastellut niitä tarkoin optimoidulla tahdilla, suihkutellut niitä välipäivinä vedellä, kanniskellut niitä parvekkeelle saamaan valokylpyjä ja varmaan laulanut niille tuutulauluja. Epäilen, että harva lemmikkieläinkään saa näin rakastavaa kohtelua, mutta hellä huomio on tuottanut tulosta. Molemmat puut puskevat uutta lehteä minkä ehtivät ja pääsevät ihan kohta kesälaitumelle – eli oliivitarhaksi miniparvekkeelle.

Sohva on koottu kahdesta kahden hengen moduulista, jotka on mahdollista tarvittaessa irroittaa toisistaan, jos joskus muutamme pienempään tai toisenlaiseen asuntoon.

Emme ole löytäneet olohuoneeseen oikeanlaista tarpeeksi suurta mattoa, joten kaksi pientä toimittavat nyt yhteistyössä sellaisen tehtävää. Vuosikymmeniä vanhat pikkumatot päätyivät lattialle sattumalta samaan aikaan ja näyttivät siinä aika kivalta, joten saivat ainakin toistaiseksi jäädä. Seinillä riippuu ystävän maalauksien lisäksi tyhjiä kehyksiä, jotka löytyivät jätelavalta pari viikkoa sitten. Niitä on makuuhuoneessa vielä lisää, katsotaan mihin ne päätyvät.

Haluaisin sanoa, että takan reunus on ollut samanlainen vaihtuva näyttelypaikka kuin sivupöytä, mutta ehkä se on ollut enemmänkin roinavarasto – siinä on seilannut epälukuinen määrä kahvikuppeja, kirjapinoja, kuitteja ja kynttilänjalkoja. Nyt kun takkaa voi vihdoin katsoa ilman että päätä alkaa särkeä, kokosimme talouden kivet sen reunukselle. Meillä on tämä yhteinen kivihulluus ja olemmekin haalineet vuorikristallikiteitä ja ruusukvartsia sieltä sun täältä matkojen varrelta. Kirppikseltä löydetty suolakivituikku sopii niiden sekaan.

Etsimme pitkään sopivaa sohvapöytää maailman kauneimman sohvamme kaveriksi, mutta sellaista ei osunut vastaan. Sitten huomasimme, että vallan passeli sohvapöytä syntyy suuresta tarjottimesta ja vanhasta marokkolaisesta nahkarahista, jotka ovat sattumalta samankokoiset. Tarjotin pyörii välillä myös sohvan rahin päällä, tilanteen ja tarpeen mukaan. Kätevää, ei tarvinnutkaan hankkia mitään uutta.

Mitään varsinaista sisustuslinjaa olohuoneessa ei ole ollut, sinne on koottu kalusteita ja tavaroita ihan fiiliksellä ja katsottu mitä syntyy. Vaaleanpunainen seinä ja konjakinruskea sohva määrittelevät pitkälti tunnelman ja onnistuvat minusta sitomaan kaikki erilaiset ainekset yhteen. Sohvaa lukuunottamatta melkein kaikki olohuoneen kalusteet ovat nimittäin vanhoja: kirppissaaliita, ystäviltä perittyjä esineitä, vanhan tavaran kaupoista tehtyjä hankintoja ja kolhiintuneita matkamuistoja. On jätelavalöytöjäkin, kuten tuo nurkassa nököttävä 60-luvun nojatuoli. Sen istuintyynyssä on valtava monttu, joka tekee siitä ihmisten mielestä erittäin ikävän istuttavan, mutta mäyräkoiran mielestä aivan parhaan mahdollisen pesän. Emme ole siis viitsineet korjata sitä, se saa olla Junon valtaistuin.

Palataanpa vielä hetkeksi sohvaan. Joku kysyi onko siinä mukava löhötä – no on! Nahka oli aluksi napakka, mutta pehmenee päivä päivältä. Ryhdikäs se on toki silti ja hyvä niin: en oikein tykkää liian syvistä ja pehmeistä sohvista, joihin uppoaa niin, että niistä on mahdotonta päästä ylös. Eipä sillä, etteikö tästäkin olisi välillä vaikea nousta – tyynyistä ja vilteistä saa koottua itselleen ihanan pienen pesän, joka vetää puoleensa myös poikaystäviä ja koiria. On myös ihanaa, kun sohvassa riittää tilaa: ei siinä kukaan koskaan istu, kaikki heittäytyvät heti selälleen tai kyljelleen. Se on hyvä merkki.

Koirankynsien jättämistä jäljistä kysyttiin myös. Puolen vuoden kokemuksen perusteella kovin helposti tuohon nahkaan ei jää jälkiä, ihan kunnolla pitää kyllä raapaista. Silloinkin jäljet huomaa vain, jos alkaa vartavasten etsiä niitä nahasta. Isommatkaan jäljet eivät oikeastaan häiritsisi – nahkasohvan koko pointti oli se, ettei sitä tarvitse olla koko ajan varomassa tai yrittää säilyttää sitä ikuisesti uudenveroisena. Kulumat ovat sohvaan tervetulleita, sillä sehän on nahkasohvassa just parasta, että se vain paranee vanhetessaan ja patinoituessaan. Jos kuitenkin haluaa pitää nahkasohvan mahdollisimman siistissä kuosissa, sitä varten on olemassa nahanhoitoaineita.

Mustavalkoisesta viltistä on muuten kysytty, sen ostin BoConceptilta kun olin tekemässä suuria sohvapäätöksiä.

Mitäs tuumaatte huoneesta ja sen uudesta keskipisteestä? Itse tykkään rennosta lopputuloksesta, se on viihtyisä, kutsuvakin. Istuimme aiemmin harvoin olohuoneessa, se tuntui vähän kolkolta ja keittiö oli kodin itsestäänselvä keskus. Nyt tilanne on tasaantunut ja niin asukkaat kuin ystävät vaeltavat tasapuolisesti keittiön ja olohuoneen välillä. Suurin kiitos siitä kuuluu kyllä uudelle sohvalle, joka vetää ihmisiä puoleensa samalla vastustamattomalla vetovoimalla kuin sipsikulho.

Muiden huoneiden lailla tämäkään ei ole varmasti niinsanotusti valmis setti, aina nämä vähän elävät kun tavaroita kulkeutuu huoneesta toiseen. Sen kummempia jatkosuunnitelmia ei olohuoneen varalle tällä hetkellä ole, ellei sitten kesän kunniaksi sittenkin innostuta vielä venkslaamaan sitä huonejärjestystä.

Lunastan mallipalkkioni lohimuodossa, kiitos.

***

Sisustushankintoja suunnitteleville vielä muistutukseksi, että BoConceptilla, Vepsäläisellä, Hästens Storessa ja Republic of Fritz Hansen -myymälöissä saa tällä hetkellä Nousukausi-kampanjan kunniaksi 100 euron alennuksen yli 500 euron ostoksesta!

Myymälässä saat alennuksen, kun näytät Nousukausiseteliä ostosta tehdessäsi. Etu koskee normaalihintaisia tuotteita, eikä sitä voi yhdistää muihin etuihin tai aiemmin tehtyihin kauppoihin. 1 seteli/ostokerta. 

Verkkokaupassa lisää koodi NOUSUKAUSI ostoskorin alennuskoodikenttään ja kun ostoskorin normaalihintaisten tuotteiden summa ylittää 500 euroa, loppusummasta vähennetään 100 euroa. 

Seteli/koodi on voimassa 28. toukokuuta eli tämän viikon sunnuntaihin saakka.

PHOTOS BY STELLA HARASEK & JARNO JUSSILA

I will become what I deserve

Folkahtavan popin ystävät kuulolle! Päivän biisiluuppi on peräisin samasta ilahduttavan loputtomasta laarista kuin moni muukin viime aikoina, siis miehen soittolistoilta. Lontoolainen Ben Howard on kotimaassaan moninkertaisesti palkittu ja ylistetty laulaja-lauluntekijä, mutta mennyt minulta aivan totaalisesti ohi. Luin, että Benin kasvattivat musiikkidiggarivanhemmat, jotka olivat soitelleet hänelle omia 60- ja 70-luvun suosikkejaan Van Morrisonista Joni Mitchelliin ja Simon & Garfunkeliin. Sanotaan, että musiikkikasvatus on selvästi tehnyt tehtävänsä. Koko viimeisin albumi, vuonna 2014 julkaistu I Forget Where We Were on hieno. Toivotaan, että seuraavasta kuuluu pian, mutta sitä odotellessa ehtii tutustua tähänastiseen tuotantoon.


BEN HOWARD – THE FEAR

Havaintoja pakkaamisesta

Joka matkalla, kohteesta riippumatta, tarvitaan villapaita ja villasukat. Ainakin lentokoneessa, mahdollisesti myös liian hyvin ilmastoidussa hotellissa, viileänä iltana, sadepäivänä tai vuoristoretkellä. Joka kerta kun villavarusteet ovat olleet mukana, olen onnitellut siitä itseäni – ja joka kerta kun olen jättänyt ne kotiin suunnatessani lämpimille leveysasteillle, olen katunut. Sitä virhettä en tee enää viime viikon jälkeen, kun matkustin Kreetan +27 asteen lämpöön laukku täynnä pelkkiä hellehepeneitä ja parin päivän jälkeen lämpöaalto väistyi ukkosmyrskyjen, kaatosateiden ja +16 asteen tieltä. Hups.

POIKAYSTÄVÄLTÄ PÖLLITTY NAHKAROTSI & T-PAITA GANT RUGGER
NEULETAKKI SAATU TIGER OF SWEDENIN MIESTEN KEVÄTMALLISTOSTA

On äärimmäisen kätevää, jos voi käyttää samoja vaatteita kuin matkatoverinsa! Ahvenanmaan reissulla (josta nämä kuvat ovat) käytimme Jarnon kanssa ristiin toistemme vaatteita. Yhtenä päivänä minulla oli harmaa villapaita ja sen alla valkoinen kauluspaita, seuraavana päivänä Jarno puki päälle täsmälleen saman setin. Pitäisi varmaan aloittaa who wore it better -henkinen juttusarja. Äänestättehän sitten minua?!

MUSTAT ALUMIINISET MATKALAUKUT RIMOWA

Hyvä matkalaukku tekee muutenkin matkustamisesta monin tavoin mukavampaa, mutta sen kanssa pakkaamisestakin, joka noin muuten ottaa päähän keskivertoa enemmän, tulee siedettävää. Olen alkanut jollain oudolla tavalla ihan nauttia niistä hetkistä, kun kokoan matkalaukun viereen kaiken mitä mahdollisesti voisin pakata, suoritan vielä kriittisen karsintakierroksen ja sen jälkeen ryhdyn saksalaisella sotilaallisuudella rullaamaan ja sijoittamaan seulan läpäisseet tavarat laukkuun.

POIKAYSTÄVÄN HARMAA VILLAPAITA GANT RUGGER
KAULUSPAITA SAATU TIGER OF SWEDENIN MIESTEN KEVÄTMALLISTOSTA
AURINKOLASIT RAY-BAN

Kauas ovat nimittäin jääneet ne ajat, kun pakkasin viisi minuuttia ennen lentokentälle lähtöä kauhomalla kassiin lattialta löytämiäni mustia vaatteita ja toivomalla parasta. En tiedä onko paineensietokykyni haperoitunut vuosien varrella vai onko se vaan tervettä aikuistumista, että haluan pakata ajan kanssa ja ajatella rauhassa läpi mitä tarvitsen ja mitä ilman pärjään. Toki sekin vaikuttaa, että suurin osa matkoistani liittyy nykyisin töihini enkä selviä enää bikineillä, passilla ja hammasharjalla, vaan tarvitsen mukaani kamerakaluston, tietokoneen, ulkoisia kovalevyjä, muistikortteja ja kasan erilaisia piuhoja ja latureita. Yksikään niistä ei saa unohtua tai seuraa saatanallinen säätö, joka on pois jostain tärkeämmästä, oli se sitten työnteko tai rannalla vetelehtiminen.

Ennen sulloin kamat kassiin miettimättä sen enempää, mutta kärsivällisyys ei enää riitä pitkin matkalaukkua pyöriviin tavaroihin, joiden joukosta on mahdotonta löytää nopeasti sitä mitä etsii. Mitä enemmän matkan aikana tulee liikuttua paikasta toiseen, sen tiukemmin matkatavaroiden pitää (edes yrittää) pysyä järjestyksessä, ettei joka ilta tarvitse tärvätä tuntia hammasharjan metsästämiseen. Sen takia kuljetan mukana erikokoisia kangas- ja nahkapussukoita, joihin lajittelen tavarat käyttötarkoituksen mukaan: yhdessä on sukat ja pikkupöksyt, toisessa passit ja paperit, kolmannessa kosmetiikka. Likapyykillekin on omansa, siitä se on helppo tyhjentää lavuaariin ja nyrkkipyykätä.

MUSTA NAHKAPUSSI & LOMPAKKO FILIPPA K
SAMSOE & SAMSOEN PITSITOPPI SAATU GAUDETESTA
STYLESNOBIN NILKKURIT SAATU DOTSISTA

Joka matkalla pitää olla yhdet kengät, joilla jaksaa talsia missä olosuhteissa vaan. Omat jokapaikan luottokenkäni ovat lähes aina nilkkapituiset buutsit, joissa on pieni korko – ne ovat omille kireille pohkeilleni nimittäin paljon paremmat kuin tasapohjaiset lenkkarit. Nilkkurit ovat useimmiten matkatavaroiden tilaavievin ja painavin asuste, mutta lennoilla ja muiden siirtymisten aikana ne ovatkin onneksi jalassa eivätkä painamassa matkalaukussa.

Mutta mitäs te tuumaatte – samoja vai päinvastaisia kokemuksia ja mielipiteitä?

PHOTOS BY STELLA HARASEK & JARNO JUSSILA

Status quo

Vietimme Stellan kanssa edellisen viikon Kreetalla tehden töitä ja nauttien välillä näyttäytyvästä auringosta. Alkukesä Kreikassa tuo mukanaan myös sateita, mutta epävakaa ilma ei meitä haitannut. Matkakohde oli minulle uusi ja rakastuin kreikkalaiseen elämänmenoon. Ruokakulttuuri, ilmasto ja ihmisten rento elämänasenne olivat kaikki juuri niinkuin pitääkin. Kuvia reissulta tuli paljon ja palaan niihin heti, kun olen adjustoinut arkirytmini takaisin toimintaan.

Kotiuduimme sunnuntaina takaisin Helsinkiin. Viikon poissaolon aikana näyttää siltä, että kesä on saapunut myös Suomeen! Ensimmäisenä huomasin, että puut ovat alkaneet vihertyä, ihmisillä vaatteet vähentyä ja puistokaljoittelukin on potkaistu reippaasti käyntiin. Ihanaa, onhan tätä odotettu. Kesä tuo mukanaan myös vanhan suosikkini – sunnarit. Elvytimme eilen ujosti sunnari-idealogiaa ja virallistimme kesän alkaneeksi pienellä sunnuntaiviinittelyllä.

Maanantai alkoi mukavasti yhteisellä kävelyretkellä miniperheemme kesken. Auringossa laahusteleminen ärräkahvi kädessä nyt vaan on paras tapa viettää aamua. Se on myös mainio tapa vältellä töiden aloittamista. Alkuviikosta pitää kuitenkin olla armollinen itselleen eikä valjastaa jokaista minuuttia pelkkään puurtamiseen. Pysähdyimme hetkeksi portaille kahvittelemaan ja kylpemään auringossa, sillä joka ikinen valonsäde on otettava talteen mahdollisen takatalven varalta. Viikon erossaolon aikana nahkamakkara on hommannut itselleen upean masurusketuksen, jonka rinnalla omani kirjaimellisesti kalpenee. Itse hommasin vain pienen ikävän, jota nyt paikkaamme ahkerasti.

Tämä päivä on pitänyt sisällään jo niin monta soittoa vakuutusyhtiölle, että tunnen koko henkilökunnan nimeltä. Mukavaa porukkaa, joka antaa paljon hyviä vinkkejä reissujamme varten. Matkasuunnittelu käy kotonamme kuumana ja seuraavat reissut alkavat hahmottua.  Seuraavaksi suuntana on Etelä-Eurooppa – Italia, Ranska, Espanja ja Portugali. Tarkoitus olisi roadtrippailla autolla maiden halki, joten suunnittelemista totisesti riittää.

COAT & JEANS | ONLY&SONS
SHIRT | MINIMUM
SHOES | RED WING
SUNGLASSES | RAY-BAN

Tuntuu, että on niin paljon tapahtumia ja asioita mistä haluaisin täällä kertoa, joten päätin aloittaa tällaisen status check -tyylisen lähestymistavan. Sitä kuitenkin istuu ison osan päivästä koneella, niin samalla voi aina naputtaa kuulumisia hiukan lyhyemminkin. Seuraavaksi suljen läppärin ja menen bändin kanssa tekemään pienen videoprojektin tulevaa Baltian kiertuettamme varten. Soitamme tämän viikon perjantaina Liettuassa ja lauantaina Latviassa. Huh, tänä vuonna maapallo tulee kyllä tutuksi!

PHOTOGRAPHY BY STELLA HARASEK

Loman sietämätön keveys

Kaupallisessa yhteistyössä Nanso, sisältää arvonnan

✖ VIEQUES, PUERTO RICO

Alkavan kesän ja varsinkin lomakauden kunniaksi vuorossa loikka Karibialle! Tarkemmin sanottuna Viequesin saarelle, jossa vietimme viikon tovi sitten – tuo lumottu heppasaari on yksi lempipaikoistani koko maailmassa. Kuvien perusteella saattaa vaikuttaa siltä, että vietin aikani pääasiallisesti rapsuttaen saarella vaeltavia villihevosia, mutta teimme kyllä muutakin – kuten kuvasimme suosikkivaatteitani Nanson juuri kauppaan rantautuneista kesä- ja resort-mallistoista. Okei, saattaa olla, että rapsuttelin hevosia silloinkin.

Lemppareitani yhdistää pari asiaa. Ne ovat mustavalkoisia, äärimmäisen mukavia päällä sekä raidoissaan ja printeissään juuri sopivasti retrohenkisiä, vaikka materiaalit ja viimeistely ovatkin täysin tätä päivää. Monista vaatekappaleista tuli mieleen äitini 70-luvun kesäkuvat, menneiden vuosikymmenten resort-tunnelmat ja tropiikissa lomailevat filmitähdet. Se saattoi heijastua näihinkin otoksiin. Pitäkää kiinni penkistänne, sillä seuraa trooppinen kuvatulva.

Vietettyäni kaksi viikkoa Karibialla tämän vaatekappaleen kanssa voin kertoa, että musta Pitsiraita-mekko on kaikessa helppoudessaan ja huolettomuudessaan täydellinen kesämekko. Sen väljä leikkaus ja helman halkiot pitävät huolta siitä, että tuuletus toimii. Pienistä rei’istä syntyvä pitsi tekee mekon sataprosenttisesta puuvillasta kevyen ja ilmavan. Pidempien mekkojen ystäviä kiinnostaa ehkä tieto, että tästä löytyy myös pohjepituinen kaftaani. Vähän kaduttaa, etten pakannut sitäkin reissureppuuni.

Mustavalkoinen Isot solmut -mekko on hivenen tyttömäinen kesämekko, jonka tyköistuvaa yläosaa tasapainoittaa kevyesti levenevä, liehuva helma. Mekon varsinainen juju löytyy selästä: leveät olkaimet menevät takaa ristiin. Ihana! Tykkään silti kaikkein eniten siitä, että tässä mekossa – kuten ilahduttavan monissa muissakin Nanson kesävaatteissa – on taskut! Aah. Käsiensä krooninen taskuuntyöntäjä kiittää.

Venepääntie, sirot holkkihihat ja raikas raitakuosi saivat minut valitsemaan Nekku-paidan. Materiaali oli kuitenkin se, joka sai ihastumaan: napakka puuvilla-collegeneulos piirtää olemukselle ryhdikkään siluetin ja tekee habituksesta puetun ihan eri tavalla kuin pehmeästi valuva pellava tai ohuet puuvillapaidat. Suosittelen erityisesti, jos kaipaat kesävaatteiltasi ryhtiä etkä tykkää t-paidoistasi liian tyköistuvina ja kehon muotoja mukailevina. Voin myös kertoa, että ryhdikäs t-paita on imarteleva valinta silloin kun on syönyt lounaaksi pizzaa ja välipalaksi kolme palloa jäätelöä.

Culottes-malliset Pitsiraita-housut ovat tällä hetkellä verkkokaupasta loppu – päivitän tähän linkin, kun tilanne muuttuu! Niissä on sama kevyt reikäpitsi kuin mekossakin, väljä leikkaus ja vyötärössä kuminauha – kaikki ominaisuuksia, jotka tekevät niistä erityisen helpot rantapöksyt. Ne on helppo sujauttaa rannalla bikineiden päälle, kuivuvat nopeasti vaikka vähän kastuisivatkin eivätkä takerru hiekkaiseen tai kosteaan ihoon.

En ollut muuten aiemmin edes sovittanut culottes-mallisia housuja siinä kuvitelmassa, että pohkeen puoliväliin päättyvät lahkeet eivät imartelisi muodokkaita jalkojani, mutta olin taas kerran väärässä – nuo väljästi laskeutuvat housut saavat kintut näyttämään kapeilta ja näyttävät muutenkin hyvältä ihan kaikkien päällä päätellen siitä, että poikaystäväni rokkasi niitä ihan täysillä.

Kun oma linssilude ei ole paikalla, jostain ilmestyy tuuraaja. Charlie-koira juoksenteli omistajansa kanssa rannalla ja halusi tulla kuvaan.

Simppelissä Solmut-mekossa tykästyin retrohenkeen: se näyttää mustavalkoisine kuoseineen ja pyöreine päänteineen ihan samalta kuin kaikki äitini nuoruuskuvien kesämekot. Olen aina tykännyt hihattomista a-linjaisista mekoista ja mikä parasta, tässä on taskut. Puuvillatrikoo on pehmeä ja laadukas, on kestänyt tavallisen käytön lisäksi sen että päädyin päähänpistosta uimaan sen kanssa. Noin muuten olen kyllä tyytynyt loikoilemaan mekossani altaan äärellä enkä vedessä.

Kun ajattelen lomaa, olen mielessäni täällä, lempihotellini uima-altaalla. Muurilla kasvavissa kukissa pyörii pikkuisia mustia kolibreja, heinikossa lehahtelee sudenkorentoja ja perhosia. Ympärillä on niittyjä, joilla villihevoset laiduntavat, niittyjen takaa aukeaa viidakko. Tarvitseeko kertoa enempää? (Vastaus: kyllä todellakin tarvitsee. Lomatunnelmissa jatketaan, sillä palaan pian aiheeseen.)

Korvat hörölle nyt, jos tykkäsit Nekku-paidasta, sillä samasta napakkaasta puuvilla-collegesta ja raitakuosista löytyy myös aivan ihana hellekolttu. Olkaimeton Nekku-mekko on varsin pätevä ehdokas tämän kesän monikäyttöisimmäksi ja rennoimmaksi mekoksi. A-linjainen leikkaus on helppo ja imarteleva, sopii hyvin myös neuletakin tai takin alle tuulisempina iltoina. Leveä kuminauha pitää yläosan napakasti paikoillaan, ei onneksi tarvitse nykiä. Edestä lähtevät nauhat solmitaan niskan taakse, siten niistä saa jokainen itselleen sopivat. En osaa selittää tarkalleen miksi, mutta tässä mekossa tulee tosi kaunis olo. Ehkä siksi, että se jättää olkapäät paljaaksi ja korostaa niitä kauniisti, mutta peittää kaiken muun: on helppo ja rento olo, juuri sellainen kuin kesällä pitäisi olla.

Viihdyin rennossa raitamekossa erityisesti rannalla, se on niin superhelppo ja sen alla on helppo riisua ja pukea bikineitä. Luulenpa, että se toimii täydellisesti myös kaupungissa, kauniiden kenkien ja leveälierisen mustan hatun kaverina. Olen lähdössä kesäkuussa pidemmälle roadtripille ja ajattelin pakata mekon sinnekin mukaan, koska reitin varrelle osuu niin kaupunkeja kuin rantakohteita – ja tiedän, että mekon ryhdikäs materiaali ei rypisty rumaksi pitkien ajotuntien aikana. Monikäyttöiset vaatteet ovat parasta varsinkin matkoilla, kun mukana on niinsanotusti rajalliset vaihtoehdot.

Arvonta on päättynyt, kiitos kaikille osallistuneille! Onnetar valitsi voittajiksi nimimerkit Minna, Anu ja Maija H. Voittajiin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä.

Tuttuun tapaan vielä arvonta! Kerrohan kommenteissa mikä kuvissa näkyvistä vaatekappaleista on suosikkisi – ja miksi. Toki saat halutessasi valita suosikkisi myös Nanson verkkokaupasta. Vastanneiden kesken arvotaan kolme lahjakorttia, joilla saa lunastaa itselleen vapaavalintaisen tuotteen Nanson myymälästä. Vastausaikaa on ensi viikon sunnuntaihin 28. toukokuuta saakka. Muista sähköpostiosoite. Arvontailoa ja lokoisaa alkukesää!

PHOTOS BY JARNO JUSSILA

Gaala-asu

✖ CHANIA, CRETE

Kesän helpoin lomavaate: mekko, joka ei rypisty matkalaukussa, ei purista pitkän illallisen jälkeenkään eikä vaadi asusteita, koska on itse katseenvangitsija. Joka matkalla pitää nimittäin olla yksi niinsanottu gaala-asu (Annille kiitos ilmaisusta) jonka voi kiskoa päälle ja olla sekunnissa säihkyvä. Olen liian monta kertaa löytänyt itseni ravintolasta, jossa kaikki muut kimaltavat gaala-asuissaan keinuvan jazzin tahtiin kun itse olen lompsinut sisään hiekkaisissa varvastossuissa ja aurinkorasvalta tuoksuvassa t-paidassa, jonka helmassa on reikä. Oma gaala-asu on simppeli ratkaisu, varsinkin kun se sujahtaa rullattuna matkalaukussa vaikka sandaalin sisään.

Lomakissa hengaa kanssamme aina kun muilta kiireiltään ehtii – se on nimittäin tuore äiti! Neidin nisistä näki, että sillä on jossain pennut, tänään sattumalta löysimme ne: kolme pentua, hädintuskin kolmeviikkoiset. Kävelevät vielä taapertaen, miukuvat niin pienellä äänellä että sen juuri ja juuri kuulee. Kaksi niistä ovat täsmälleen samanväriset oranssit minitiikerit kuin äitinsä, kolmas on musta, jolla on oransseja täpliä ja yksi oranssivalkoraidallinen tassu. Se on suosikkini, veisin kotiin Junon kaveriksi ellen tietäisi, että äidille tulee ikävä. Instagramin videoista löytyy videoklippejä vielä hetken, käykää kurkkimassa, jos ajatus kissanpennuista saa sydämenne sykähtämään.

Kuvat on napattu hotellimme rannalta auringonlaskun aikaan muutama päivä sitten, kun vielä paistoi aurinko – sen jälkeen tulikin vettä kuin saavista ja lämpötila laski yli kymmenen astetta. Voi keväinen Kreeta! En tajunnut ollenkaan, että olisi pitänyt gaala-asun ja sandaalien lisäksi pakata sadetakki, kumisaappaat ja paksu villapaita.

METALLINHOHTOINEN MEKKO* & OTHER STORIES
STYLESNOBIN SANDAALIT* DOTS
AHLEMIN AURINKOLASIT* TREND OPTIC
HOPEARENGAS PERNILLE CORYDON
*SAATU

PHOTOS BY JARNO JUSSILA

5 x parempi työhuone

Yhteistyössä Finnish Design Shop, sisältää arvonnan

Viimeisen vuoden aikana moni asia on muuttunut ja yksi tärkeimmistä on työni: hyppäsin toisesta yrityksestäni pois ja aloin keskittyä sataprosenttisesti toiseen. Käytännön tasolla se on tarkoittanut muun muassa sitä, että työskentelen pääasiassa kotona. En ole silti yksin: asun yhdessä miehen kanssa, joka on paitsi kumppanini, myös työparini. Työskentelemme paljon yhdessä ja niin myös työhuone on yhteinen. Onneksi on kerrankin koti, jossa on tilaa ylellisyydelle nimeltä kunnollinen työhuone! Siellä on riittävästi sekä henkistä että fyysistä liikkumatilaa meille molemmille, vaikka olemmekin sillä tavoin ärsyttäviä, että kinaa tai nokankopautuksia syntyy harvoin.

Kirjoittamisen, valokuvaamisen, sosiaalisen median ja viestinnän ympärillä pyörivä työmme on liikkuvaa: joka viikkoon mahtuu menoa ja juoksentelemme tapaamisissa, kuvauksissa ja tapahtumissa. Kuvaamme paljon myös kotona, koska tilaa ja valoa riittää ja kalusteet ovat siirreltävissä kuin studiossa konsanaan. Tosiasia kuitenkin on, että suurin osa työajastamme kuluu tietokoneen äärellä: käsitellen kuvia, kirjoittaen, vastaillen sähköposteihin, naputtaen tarjouksia, laatien suunnitelmia. Työtilalla ja sen kalustuksella on siis paljonkin väliä. Työuone on meidän työpaikkamme – ja tietysti erottamaton osa kotiamme, varsinkin kun se on ensimmäinen huone, johon ulko-ovelta näkyy, kun astuu eteiseen.

Työhuoneemme sisustus on ollut kuukausia niinsanotusti vaiheessa, mutta nyt se on viimein saatettu päätökseen, kiitos ajoitukseltaan osuvan yhteistyön Finnish Design Shopin kanssa. Suomalaista ja skandinaavista designia myyvä verkkokauppa on kuulunut vuosia suosikkeihini. Ei ollut siis vaikeaa löytää työhuoneeseen oikeat kalusteet, vaikka verkkokaupan valikoima onkin superlaaja. Valinnat löytyvät seuraavista kuvista. Nytpä vasta hoksasin, että tuli aika tanskalaishenkinen ja klassikkopainotteinen kalustus!

Ei ainuttakaan kotiin liittyvää kirjoitusta ilman touhukasta mäyräkoirakaksikkoa.

Kaiken kaikkiaan tärkeintä työhuoneessa on tietysti se, että siellä viihtyy: sinne täytyy tehdä mieli mennä, sen täytyy houkutella työn ääreen. Jos työtila on kyhätty jämäkalusteista jonnekin kodinhoitohuoneen perälle rikkinäisen imurin viereen, ei ole suuri ihme, jos työt eivät etene toivotulla tavalla. Muusta kodista täysin erillinen työhuone on tietysti luksusta, jota varsinkaan kalliissa kaupunkineliöissä asuvilla ei välttämättä ole – ei ollut minullakaan koskaan aiemmin. Uskon silti, että pienestäkin työnurkkauksesta saa viihtyisän ja sen myötä toimivan, kun kalustaa sen kauniisti. Viihtyvyyden kannalta olennaisiksi asioiksi ovat osoittautuneet meidän kokemuksen perusteella seuraavat asiat.

Vitran Eames-tuolit ovat saaneet lämmikkeekseen mustat lampaantaljat.

Hyvät työtuolit. Ne ovat kaikkein tärkeintä! Puhun kokemuksesta: olemme nimittäin lyhyessä ajassa käyneet läpi useamman umpisurkeaksi osoittautuneen vaihtoehdon. Työhuoneessa oli ensin vanhat koulutuolit, jotka olivat aivan liian kovat ja kiikkerät pitkään tai oikeastaan edes lyhyeen istumiseen. Pienet ja sirot vintagetuolit löysivät itselleen uuden kodin (eivät varmaankaan päätyneet työhuoneeseen) ja niiden tilalle hankimme vanhat wieniläistuolit, joissa oli käsinojat. Ne näyttivät ihanalta ja tilavilta ja tuntuivatkin hetken hyvältä, mutta niiden puiset selkänojat olivat aivan väärällä korkeudella ja alkoivat porautua selkään muutaman tunnin jälkeen. Siirsimme ne siis kotona toisiin tehtäviin ja naureskelimme, että kolmas kerta toden sanoo. Halusimme viimein tuolit, jotka olisivat sekä ehdottoman käytännölliset että kauniit. Vitran vuonna 1950 syntyneet Eames-tuolit olivat tarkoitukseen täydelliset: ne ovat yksinkertaisesti pirun tyylikkäät ja hyvät tuolit, joissa jaksaa puutumatta istua pitkiäkin työpäiviä. Tuolit ovat olleet viime vuosina (tai no, aina) sisustuslehtien vakiokamaa, mutta niillä on maaginen kyky muuntautua luontevasti monenlaisiin tiloihin – meillä ne näyttävät ihan meiltä eikä miltään muulta. Klassikot ovat klassikoita varmaankin ihan syystä. Nämäkin monikäyttöiset tuolit ovat melkein 70-vuotisen historiansa aikana osoittaneet, että ne kestävät sekä aikaa että käyttöä.

Tarpeeksi tilava työpöytä. Ajattelin ennen, että mikä tahansa pöytä passaa tarkoitukseen, mutta sittemmin olen oivaltanut, että pöytä on heti tuolien jälkeen työtilan kaikkein käytetyin ja tärkein kaluste. Kyllä sellaiseen voi vähän sijoittaa. Meilllä oli työhuoneessa aiemmin Mikolta hankittu vanha musta pöytä, joka oli vähän liian korkea, aivan liian pieni ja kaiken lisäksi vähän kiikkerä, sillä pöytälevy oli tehty useammasta palasta. Kaunis se on, mutta turhan epäkäytännöllinen tilaan, jonka tärkein tehtävä on helpottaa työntekoa eikä vaikeuttaa sitä.

Uudeksi pöydäksi valikoitui tanskalaisen Hayn Loop. Sen ääreen mahdumme molemmat tietokoneinemme, piirtopöytinemme ja sinne sun tänne levittäytyvine papereinemme. En tajua sisustuskuvia, joissa työpöydillä lepää vain läppäri ja kahvikuppi – onko jollain teistä oikeasti sen näköinen työpöytä? Jos on, voisitko ilmoittautua, haluan tietää miten teet sen! Meidän pöytä on aina täynnä keskeneräisiä projekteja, omaa hetkeään odottavia paperihommia, muistilappuja, numeroita joihin pitää soittaa. Niitä kahvikuppejakin on yleensä ainakin neljä, jokaisessa niistä eri jäähtymisen vaiheessa olevat kahvinjämät.

Mutta takaisin pöytään: on ihanaa, kun kerrankin mahtuu levittäytymään! Toisessa päässä voi olla käynnissä kuittisirkus ja toiseen päähän mahtuu silti naputtelemaan tietokonetta. Lisäksi rakastan sen moderneja pukkijalkoja ja mattapintaista, pehmeän näköistä pintaa. Se imee valon eikä heijasta sitä, vaikutelmasta tulee levollinen ja rauhoittava.

Hyvä valo. Me olemme varmasti kaikki samaa mieltä siitä, että ihaninta on luonnonvalo, mutta näillä leveysasteilla ei voi rakentaa inspiraatiota sen varaan – muuten jää hommat hoitamatta kaikkina niiden vuoden- ja vuorokaudenaikoina, kun luonnonvaloa ei yksinkertaisesti ole. Ei auta kuin pohtia mitkä valaisimet olisivat paras mahdollinen kakkosvaihtoehto. Eikä se niin harmita muutenkaan – ovathan tunnelmallisesti valaistut huoneet kuitenkin parasta mitä on silloin kun ulkona on hämärää.

Kattoon saimme maailman kauneimman valaisimen, Tom Dixonin mallistosta kaunottaren nimeltä Beat Light Fat. Mattamusta metallikupu sopii täydellisesti mattapintaiseen pöytään. Kuparinhohtoinen sisus luo koko pöydän ylle taianomaisen tunnelman, joka tekee huoneesta kutsuvan, mutta ei yksinään riitä valaisemaan pöytää, jos siellä pitää nähdä muutakin kuin tietokoneen ruudun.

Kohdevalaisimina meillä toimivatkin Luxon L-1 -arkkitehtivalaisimet. Jac Jacobsenin vuonna 1937 suunnittelemat valaisimet on aikoinaan hankittu Finnish Design Shopin valikoimista, josta ne onneksi löytyvät yhä, sillä tämä 90 vuotta vanha malli voidaan mielestäni tässä vaiheessa julistaa kuolemattomaksi. Äärimmäisen käytännölliset mustat valaisimet ovat kulkeneet mukana jo vuosia enkä aio luopua niistä koskaan. Ovat palvelleet meillä niin yöpöydän valaisimina sängyn vieressä, keittiötasolla kuin olohuoneen ikkunalaudalla. Nyt ne saivat kyllä vakipaikan työhuoneesta, kun viimein on pöytä, johon ne molemmat mahtuvat.

Todella iso plussa on, jos työhuoneeseen mahtuu myös luovaan lorvimiseen omistettu paikka, kuten sohva. Meidän työhuoneessa sellainen on, sillä emme myyneet vanhaa kirppissohvaa pois silloin kun olohuoneeseemme muutti uusi, vaan siirsimme sen työhuoneen ikkunan alle. Alunperin ajatus ehkä oli, että koirilla olisi työhuoneessakin paikka jossa hengata, mutta on tainnut käydä vähän niin, että me hengaamme siellä vähintään yhtä paljon. Siitä on tullut meidän palaverisohva, koska kyllä, meidänkin kahden hengen tiimi pitää palavereita. Valitettavasti palaverisohva on melko ruma, mutta olemme peittäneet sen pellavapeitolla, joka naamioi siitä ihan siedettävän. Jos hankimme joskus sen tilalle uuden, tiedän jo minkä haluaisin. (Viiden pisteen vihje: se on vaaleanpunainen ja löytyy Finnish Design Shopin sohvavalikoimasta.)

Työhuoneessa pitää ehdottomasti olla jotain inspiroivaa. Onkin omista kiinnostuksen kohteista ja työstä kiinni mikä ketäkin kutkuttaa – mieltä kutittelevista kuvista koottu inspiraatiotaulu, levyhylly, vaihtuva taidenäyttely, ikkunalaudalle pinotut lempikirjat… Meille se oli maailmankartta, sillä tämä vuosi on matkavuosi ja edessä on monenlaista reissua maailman eri kolkkiin. Halusimme mahdollisimman suuren maailmankartan, jonka avulla voisimme tutkia reittejämme ja muutenkin hahmottaa paremmin tätä palloa, jolla elämme. Löysimme sopivankokoisen lopulta vähän sattuman kaupalla jostain ulkomailta. Tarpeeksi suuria ripustuksia ei löytynyt mistään valmiina, joten Jarno rakensi ja maalasi ne itse.

Vielä muutama pikkujuttu, joilla työhuoneesta saa ihanamman, olipa käytettävissä oleva tila sitten pieni tai iso.

  • Sijoita pöydälle huumaavan hyvältä tuoksuva käsivoide, saat työpäivääsi ripauksen luksusta.
  • Tuuleta tila joka aamu ennen kuin avaat tietokoneen, raitis ilma saa ajatukset liikkeelle.
  • Kosteuttava kasvosuihke virkistää ruudun kuivattaman ihon lisäksi myös näytön äärellä kangistuneen mielen.
  • Kynttilöitä saa polttaa myös työhuoneessa! Pidän pöydällä yhtä vähän liian kallista tuoksukynttilää, jonka sytytän silloin kun kello kolkuttaa seitsemää ja haluaisin jo lyödä tietokoneen kiinni, mutta dedis painaa ja pakko jatkaa. Kynttilästä tulee hyvä mieli, joka auttaa jaksamaan – ja se on minusta aika hyvin yhdeltä kynttilältä.
  • Kynäpurkki, jossa on vain hyviä kyniä! HEITÄ HETI POIS kaikki ne viimeisiään vetelevät kynät, jotka aiheuttavat pelkkää mustesuttua ja raivoa!
  • Kaunis muistilehtiö, jota säilytetään tietokoneen vieressä. En käytä enää paperista kalenteria, vaikka vannoin vuositolkulla sen nimeen. Tarvitsen silti jotain paperista, johon kirjoittaa ihan oikealla kynällä. Muistilehtiöön kirjaan puolikkaita ajatuksenpätkiä, listoja, toiveita ja pitkän tähtäimen suunnitelmia. Olen ollut havaitsevinani, että niistä tulee helpommin todellisuutta, kun ne on kirjoitettu omin käsin paperille. Siinä on vaan jotain sellaista taikaa.
  • Kaiutin on loistava sijoitus, jos kuuntelee työhuoneessa paljon musiikkia kuten me. Liian moni kuuntelee musiikkia nykyisin tietokoneen kaiuttimista, joka on häpeällistä sekä musiikin tekijälle että kuuntelijalle. Meillä on ikkunalaudalla pieni kaiutin, johon musiikki yhdistyy langattomasti tietokoneelta. Käytämme myös kuulokkeita niihin hetkiin, kun haluaa eristäytyä kokonaan omiin maailmoihin tai toisella on vaikkapa vieraita.
  • Jotain vihreää ja elävää, sillä kasvit puhdistavat huoneilmaa, raikastavat tunnelmaa ja tuplaavat viihtyvyyden. Meillä on työhuoneen nurkassa kolme kentianpalmua eli oikeastaan kokonainen pikkuviidakko. Jos et ole tunnettu viherpeukalon taidoistasi, valitse kaktus tai mehikasvi, joka selviää niukalla kastelulla.

Siinäpä se. Mutta mitäs tuumaatte työhuoneesta? Aivan valmis se ei toki vielä ole ja tuskin tulee koskaan ihan valmis olemaankaan. Seinille ainakin on tarkoitus ripustaa valokuvia, sohvan haluaisin päivittää muutamalla pehmeällä tyynyllä ja voi olla, että huoneen järjestyskin vielä elää. Sen näkee sitten, mutta onpahan nyt tärkeimmät kalusteet päivitetty tasolle, joka taatusti kestää niin aikaa, käyttöä kuin katsetta. Mikä tärkeintä: työhuoneeseen tekee mieli mennä aamuisin. Tila inspiroi eikä lannista. Työt rullaavat, ajatus kulkee ja ideoilla on tilaa muhia. Millaisen työtilan haluaisitte muuten itse?

*** Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille. Skaba on päättynyt ja voittaja on nimimerkki June – onnea! ***

Seuraavaksi arvonta! Kommentoineiden kesken arvotaan 200 euron lahjakortti Finnish Design Shopiin. Skabakysymys saattaa aiheuttaa valinnanvaikeutta: kerro nimittäin mitä hankkisit Finnish Design Shopista, jos voittaisit?  Muista sähköpostiosoite! Arvontaan ehtii osallistua torstaihin 25. toukokuuta mennessä. Arpaonnea ja iloa!

PHOTOS BY STELLA HARASEK & JARNO JUSSILA

Take me out

Ulkona tapahtui viime viikolla absurdeja. Kesken toukokuun tuli kuuluisa takatalvi, joka viimeisen kerran maalasi maan valkeaksi ja yski ulos viimeisiä hiutaleitaan. Lunta tuli taivaan täydeltä ja aurinko paistoi samalla silmiin. Tekisi mieli sanoa, että only in Finland, mutta yleistä se on kai muuallakin. Luontoäiti nyt on välillä vähän sekaisin. Ehkä se oli talven viimeinen show, encore, jonka jälkeen kevät saa astua parrasvaloihin.

Olimme Stellan kanssa nenä kiinni tietokoneissamme, kun taivas repesi auki. Hetken ikkunasta katseltuaan hän ehdotti, että painuisimme ulos kameran kanssa. Selvittelimme hetken mitä kuvaisimme. Sua noissa mun vaatteissa, kuului lopullinen ehdotus. Mulla sattui olemaan päällä enimmäkseen Stellan vaatteita – kerrankin näin päin. Nämä vaatteet ovat kuitenkin peräisin miesten puolelta.

Taivaalta putoili enää kevyttä pumpulia kun ehdimme ulos. Kunniamaininta kuitenkin siitä, että se mitä olimmekaan koneillamme tekemässä keskeytyi, kun syntyi idea. Lumipyryyn ryntääminen kameran kanssa nyt on pientä, mutta silti yksi tuhansista esimerkeistä, miksi rakastan tuota hullua. Iski inspiraatio milloin tai missä tahansa, toinen ottaa siitä kopin ja on automaattisesti mukana. Toimii molempiin suuntiin.

Lyhyen kuvasession jälkeen palasimme takaisin läppäriemme ääreen. Tasainen näppäimistön naputus jatkui siitä mihin se oli jäänyt. Ulkona lumen tulo riistäytyi uudelleen käsistä, mutta emme edes harkinneet menevämme sinne takaisin. Ehkä kuvissa olisi ollut silloin enemmän lunta, enemmän hinkattua ideaa, enemmän yritystä? Kenties, mutta niissä ei olisi ollut samaa spontaaniutta. Joskus on tärkeämpää miten asiat tapahtuvat kuin mahdollisimman täydellinen lopputulos.

Tarinan opetus on, että olitpa mies tai nainen, käytä enemmän kumppanisi vaatteita.

SWEATER | TIGER OF SWEDEN SS17
SHIRT | TIGER OF SWEDEN SS17
JEANS | DIESEL
SHOES | RED WING
SILVER CUFF | VINTAGE

PHOTOGRAPHY BY STELLA HARASEK

Löysimme kesän Kreetalta

✖ CHANIA, CRETE

Pari pikaista postikorttia ensimmäiseltä päivältä! Viivymme viikon Domes Noruzissa, saaren pohjoispuolella Haniassa sijaitsevassa hotellissa, joka kutsui meidät tovi sitten pressivisiitille. Se sattui sopivasti, sillä etsiskelimme juuri muutamalle projektille kuvauspaikkaa, jossa olisi jo kesä. Täällä totisesti on! Asteita on melkein kolmekymmentä ja lämpö tuntuu yhtä huumaavalta kuin aina. Varsinaisella lomalla emme ole, vaan teemme täällä töitä. Tästä näyttää muodostuvan pikkuhiljaa elämäntapa: matkustamisen mahdollistaa se, että töitä voi tehdä ihan missä päin maailmaa vaan. Sitäpaitsi ehdimme varmasti viikon aikana lomaillakin.

Hotellin tervehdys odotti meitä huoneessa! Nautimme sen tietysti terassillamme, koska sellainen on.

Voisiko joku keksiä miten kreikkalaisen valon saa purkkiin ja kuljetettua pohjoiseen?

Ystävä kysyi, että taasko teillä on lomakissa?! Tietysti on. Meillä on aina lomakissa. Usein myös lomakoira.

Huoneemme ovelta aukeaa allas, jonka toisella puolella sijaitsee samppanjabaari. Asiat voisivat olla huonommin.

Auringossa kypsyneet hedelmät katosivat äkkiä parempiin suihin. Proseccopullo kesti paljon kauemmin, koska uupuneet matkalaiset olivat liian väsyneitä nauttimaan lasillista enempää. 

Minitiikeri arvostaa rapsutusta. Vielä enemmän se arvostaa ravunpyrstöjä, joita saatoimme illallisella sujauttaa sille pöydän alle.

Kultainen valo leijailee altaalla vielä hetken ennen kuin kalpenee ja katoaa horisontin taakse.

He katselevat auringonlaskua yhdessä. Jarnon blogissa on muuten jatkoa Karibian matkajutuille. Niitä on luvassa täälläkin ihan tuota pikaa.

Nyt vaan toivotaan, että keli pysyisi näin kauniina! Näyttää nimittäin vähän huonolta seuraavien päivien suhteen, mutta elän toivossa, että säätutkijat ovat tulkinneet karttojaan väärin ja saarta lähestyy saderintaman sijaan hillitön helleaalto.

Domes Noruz tarjoaa majoituksemme – kiitos!

PHOTOS BY STELLA HARASEK & JARNO JUSSILA

Kohti Kreetaa

Viime viikon kilpajuoksu kelloa vastaan huipentui lauantai-iltaan. Mikko täytti pyöreitä, koko ystäväpiiri oli kokoontunut juhlimaan merkkipäivää ja minä olin lupautunut soittamaan kemuissa musiikkia. Yhden maissa yöllä painelimme kotiin pakkaamaan. Kaupunki oli täynnä baareista kohti kotejaan valuvia väsyneitä juhlijoita, kun lähdimme tasan 03:30 kohti lentokenttää.

Niin, mitenkäs nämä matka-aikataulut? Tiesin lentolippuja varatessani, että lähtöä edeltävänä iltana on Mikon kemut ja taisin sanoa ääneenkin, ettei helvetissä sitten varata taas niitä aamuseitsemän lentoja, joita varten pitää lähteä lentokentälle jo aamuyöllä. Muistelin ostaneeni liput kymmenen maissa lähtevälle lennolle, mutta sitten kun muutama päivä aiemmin tarkistin, selvisi, että lento on siis perillä kohteessa kymmenen maissa ja lähtee Helsingistä aamukuudelta. Nappiin meni! Varsinkin kun alla oli sekopäiset univelat ja rankin viikko hetkeen.

Aamukuudelta lähtevissä lennoissa on puolensa. Ei montaa, mutta kuitenkin. Lentokentän turvatarkastuksessa ei ole ruuhkaa neljältä aamuyöllä. Vain yksi kahvila on auki, joten ei tarvitse käydä läpi tuskastuttavaa valintaprosessia. Ja saa katsoa kun aurinko nousee, jos lähtöportin kanssa käy säkä. Kaikki muut nukkuivat, minä kuvasin.

Muistin taas miksi Euroopassa on ihanaa matkustaa: välimatkat ovat niin lyhyitä, että matkapäiviä ei tärväänny lentokoneessa olemiseen. Matka kesti vaivaiset neljä tuntia. Nukahdimme ennen kuin lentokone oli ehtinyt edes ilmaan, heräsimme Kreetalla. Odotin viileää alkukesäistä aamua, mutta Kreetan lentokentällä löikin vastaan +27 asteen helle. Olipa hyvä, että olimme varustautuneet villapaidoilla, huppareilla ja nahkatakeilla! Matkalaukku on onneksi täynnä mekkoja ja sandaaleja.

Ensimmäiset reissutunnelmat löytyvät muuten Instagramin puolelta, videoista joita olen innostunut tekemään inhottuani  ensin kiihkeästi koko ajatusta. Terveisin takinkääntäjä.

PHOTOS BY STELLA HARASEK