Called out in the dark

Hyppään joskus raitiovaunusta jo Kapteeninkatua edeltävällä pysäkillä, sillä tykkään kävellä Tehtaankatua pitkin kotiin. Katu sai nimensä 1800-luvun lopulla, kun Eiraan oli tarkoitus rakentaa tehtaita, koska kaupunginosa sijaitsi “liian kaukana” kaupunkilaisten asutettavaksi. Hölmöily lopetettiin onneksi muutama vuosi myöhemmin, kun Eira sai asuntoalueeksi piirretyn asemakaavan.

Tehtaankatu on yksi lempikaduistani, eikä vähiten siksi, että sen ja Laivurinkadun kulmassa kaupungin sympaattisin kukkakioski loistaa vihreää valoaan Punavuoren yössä. Sepän kukkakioski on auki melkein aina ja valaisee kadunkulmaa öisinkin, pimeän puiston reunalla odottaa tyynenä aamua. Tänään sen ympärillä tuiskusi lunta, en malttanut olla ottamatta kuvaa.

2013-12-stellaharasek-ullanlinna-flowershop

One of my favorite flower shops in Helsinki.

Make believe, it’s hyper real

Näin maanantain kunniaksi haluaisin muistuttaa, että jokainen meistä on vastuussa omasta onnestaan. Päivän ilouutinen on, että se on kaikkien ulottuvilla, sillä ratkaisin juuri onnen salaisuuden: sitä saa Vuorimiehenkadun Alkosta alle kolmella eurolla ja sitä kutsutaan kirsikkaolueksi. Onnellisuutta edistävä vaikutus on myös Lorden tovi sitten ilmestyneellä esikoisalbumilla, joten mikäs tässä alkuviikon alakuloa torjuessa, varpaat villasukissa ja kirsikkaolut kädessä.

Press play for pretty tunes from New Zealand! Singer-songwriter Lorde released her debut album Pure Heroine a few months ago.

More than a party

Viikko on hyvä aloittaa annoksella dadaa, mutta oli minulla asiaakin. Minimittaisten helmojen vankka kannattaja on uuden äärellä: poikaystäväni on nimittäin kutsunut minut seuralaisekseen torstai-iltaiseen tilaisuuteen, jonka pukukoodissa mainitaan kaksi pelottavinta koskaan kuulemaani sanaa: pitkä ja iltapuku. Tämän täytyy olla tosirakkautta, sillä kämmeniin kohonneesta hiestä ja korvissa soivasta kohinasta huolimatta kuulin vastaavani kutsuun kyllä.

2013-12-stellaharasek-mikkorasila-kapteeninkatu-1

Sanomattakin selvää, että omasta kaapistani ei polven alle osuvaa kolttua löydy enkä usko, että kämppäkaverini kuoropoikakaapu lasketaan iltapuvuksi, vaikka tätäkin vaihtoehtoa olen ehtinyt jo harkita. Käännyn siis teidän puoleenne, kaunokaiset: mistä meikäläisen tyyliin sopiva yksinkertainen musta iltapuku omaksi, lainaksi tai vuokrattavaksi?

Party time, excellent!

Show me how you do that trick

Huh! Kun maleksii viikosta toiseen sinnepäin sutastuissa ripsiväreissään ja perustelee puuterin puutetta laiskuuden sijaan “luonnollisuudella”, unohtaa millaisiin taikoihin oikeaoppisin ottein sipaistut valovoiteet ja muut purnukat pystyvät. Nopeimmat arvasivat jo “oikeaoppisista otteista” etten puhu itsestäni. Joko Marielalla on hyppysissään universumin tähtitomua tai sitten hän on muuten vain työssään pelottavan taitava. Voin nimittäin kertoa etten näyttänyt aivan tältä kun heräsin lauantaiaamuna.

2013-11-stellaharasek-gtie-marielasarkima-012013-11-stellaharasek-gtie-marielasarkima-02

Oli tähän spektaakkeliin syykin: löysin itseni eilen gTIEn kuvauksista, enkä ollut ainoa. Jopa kuvausassistentit pääsivät kulisseista Mikon kameran eteen. Projekti on pian valmis, lisää aiheesta luvassa lähipäivinä.

All I need for Xmas is a lovely lady such as Mariela to make me look human every morning.

Photos by Mikko Rasila

How soon is now?

Jokatalvisia ilmiöitä. Lämpömittarin asteet pysyvät miinuksen puolella päivisinkin, lattialaudat ovat aamuisin kylmät eikä ketään näy, kun seisoo eteisessä remmit kädessä. Nääpät nostetaan peiton alta ja niille puetaan pannat kaulaan ennen kuin ne ehtivät edes tajuta mitä tapahtuu. Hississä ne heräävät ja hännät alkavat vispata. Puistossa on monta puuta nuuhkittavaksi, keppiä kannettavaksi ja lintua metsästettäväksi. Kunnes kolme minuuttia myöhemmin on jo vilu ja vinkumalla ilmaistu ikävä takaisin peiton alle.

2013-11-stellaharasek-inthepark-012013-11-stellaharasek-inthepark-022013-11-stellaharasek-inthepark-032013-11-stellaharasek-inthepark-042013-11-stellaharasek-inthepark-05

Coat Filippa K, hat & cashmere scarf COS, trainers Nike.

A three-step guide to walking a dachshund during winter:
(1) Dig until you find the dachshund hidden somewhere in bed.
(2) Put the collar on before it wakes up.
(3) Drag it around the park for three minutes before it starts missing the bed again.

Photos by Dorit Salutskij

From Iceland with love

Arvonta toteutettu yhteistyössä Fullsteam Records & Agencyn kanssa

Kiitos kaunis kaikille islantilaisyhtye Sigur Rósin keikkalippujen arvontaan osallistuneille! Arvaamaton onnetar on valinnut suosikkinsa, nimimerkin T.T. Jos arpaonni ei ollut tällä kertaa puolellasi, lähes loppuunmyytyyn iltaan on vielä muutamia lippuja jäljellä – nopeat syövät hitaat! Ilmainen neuvo, älkää kävelkö onnenne ohi vaan liittykää lauantai-iltana seuraan.

2013-11-stellaharasek-sigurros-bobbibrown-12013-11-stellaharasek-sigurros-bobbibrown-2

SIGUR RÓS (ISL) & Hauschka & Samuli Kosminen (GER/FIN) @ Hartwall Areena
30.11.2013 klo 18:30
Liput Lippupisteestä alkaen 49,50€

Fullsteam Records & Agency sponsoroi arvonnan palkinnon.

There is a light that never goes out

Jos päivän aikana ottaa vain yhden valokuvan, tuikkiva talvipuu satamarannan sinihämärässä ei ole hullumpi valinta. Valoa alkavaan viikonloppuun, kaunokaiset. Olen tilannut lempeitä aamuja ja laiskoja iltoja niin Kapteeninkadulle kuin teille. Ehkä myös ansaitun tilkan viiniä. Olkoonkin, että kaikki viinitilkat ovat minusta ansaittuja.

2013-11-stellaharasek-merisatamanranta-ullanlinna-eira-1

Just spotted the first fairy lights of winter. I’m a TOTAL SUCKER for fairy lights. Could eat them for breakfast and sparkle all day. Wishing everyone a wonderful weekend filled with little lights and lazy nights.

FOLLOW ON INSTAGRAM @STELLAHARASEK

Tanssi koko yön ja kävele kotiin

Kuukauden lempikengät: vuosia vanhat Carin Westerin kiilakorkonilkkurit, jotka päätyivät vähänkäytettyinä kaappiini toisen käden kautta. Puolet ystävistäni pitää niitä maailman uljaimpina kenkinä, loput ovat sitä mieltä että ne näyttävät kapisilta kavioilta ja joutaisivat jo roviolle. Hah! Minä viis veisaan ja jatkan kaduilla kopisemista kiilakoroissa, joiden ansiosta katselen maailmaa kahdeksan tuumaa korkeammalta kuin kotimaisella keskivertopituudella siunatut kanssasisareni. Hulluinta on, että korot ovat hämmentävän hyvät jalassa enkä tarkoita nyt sarjassa “taksis eka, taksis vika” vaan sarjassa “tanssi koko yö ja kävele aamuksi kotiin”.

2013-11-stellaharasek-carinwester-shoes-012013-11-stellaharasek-carinwester-shoes-022013-11-stellaharasek-carinwester-shoes-03

Shoes Carin Wester, stockings Wolford, knit dress a gift from Stylein, vintage silver cuff, vintage trunk a gift from Roomage.

I congratulate myself for being smart enough to invest in Carin Wester’s wedges a few years ago every time I wear them. I’d love to live in a world where all six-inch heels are just as comfortable as they are.

Photos by Dorit Salutskij

Letting darkness grow

Raitiovaunureittien ulottumattomissa on paikkoja, joissa on ihania pimeitä polkuja ja sankka sumu, joka kieppuu itsekseen veden yllä. Saattaisi pelottaa, ellei päässä soisi Ellie Goulding, vatsassa pyörisi perhosia ja saisi kävellä sumuun käsi kädessä. Kukapa olisi arvannut, että keskellä marraskuista metsää saattaa tulla hengittäneeksi muutaman muunkin turhan pelon ja paniikinrippeen ulos keuhkoistaan? Ehkä pitäisi karata useammin kantakaupungin kaduilta, avata silmät, sulkea aivot. Mutta seuraavalla kerralla varustaudun kumppareilla.

2013-11-stellaharasek-foginnovember-22013-11-stellaharasek-foginnovember-1

Lunan uusi lempiliike

Olinkohan viimeinen koko kaupungissa, joka tajusi, että Samujilla on uusi liike Erottajalla? Poikkesimme sisään viime viikonloppuna. Minä löysin jotain pehmeää, Luna jotain karheaa. Lunan suureksi pettymykseksi emme ottaneet mukaan pipoa eikä mattoa.

2013-11-stellaharasek-helsinki-samuji-12013-11-stellaharasek-helsinki-samuji-22013-11-stellaharasek-helsinki-samuji-3

Luna found a happy place at Samuji’s new store.

Eighteen seconds before sunrise

Arvonta toteutettu yhteistyössä Fullsteam Records & Agencyn kanssa

Islantilaisyhtye Sigur Rós kuuluu elämässäni useampaan kategoriaan: niihin bändeihin, jotka ovat jakaneet arjen ja juhlan kanssani kauemmin kuin suurin osa tuntemistani ihmisistä ja niihin, joiden kanssa minulla on ollut levy-yhtiövuosinani ilo ja kunnia tehdä töitä. Myös niihin, joiden keikoilla olen kerran toisensa jälkeen seissyt naulattuna paikalleni ja tärissyt – bassot, jouset ja Jónsin laulu kumisevat rakennuksen rakenteita pitkin kantapäiden kautta suoraan selkärankaan. HUH. Uskon, että kuka tahansa keikalla käynyt tietää mistä puhun. Viime vedosta onkin vierähtänyt turhan pitkä tovi, joten meikätyttö ainakin on mestoilla, kun Sigur Rós saapuu tulevana lauantaina taas Helsinkiin. Areenalle pääsee lisäkseni ainakin yksi teistä ystävineen, sillä nyt on jaossa kahden lipun paketti yhdelle onnekkaalle. Keikka on lähes loppuunmyyty, muutamia pilettejä on vielä jäljellä.

2013-11-stellaharasek-sigurros-bobbibrown-1
2013-11-stellaharasek-sigurros-bobbibrown-3

Osallistu arvontaan kertomalla miksi juuri sinun pitäisi päästä keikalle. Onnetar valitsee suosikkinsa torstaina. Muista sähköpostiosoite, se näkyy vain minulle. Arpaonnea, kaunokaiset!

SIGUR RÓS (ISL) & Hauschka & Samuli Kosminen (GER/FIN) @ Hartwall Areena
30.11.2013 klo 18:30
Liput Lippupisteestä alkaen 49,50€

Fullsteam Records & Agency sponsoroi arvonnan palkinnon. Kuvissa näkyvät kosmetiikkatuotteet on saatu blogin kautta.

Sing me to sleep

Sängyssäni on meneillään yhden mäyräkoiran protesti maanantaita vastaan.

2013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-sleeping-22013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-sleeping-1

A one-dog-protest against Monday.