Ullanlinnan raflasuosikit

Yksi Ullanlinnassa asumisen parhaista puolista on, että joka korttelista löytyy vähintään yksi viihtyisä paikka, jonka nurkkaan voi mennä tietokone kainalossa tekemään töitä lounaan äärellä. Kuluneina kuukausina on tullut kulutettua niin KOM-ravintolan penkkejä, Lungin sohvia kuin Sikalan tuoleja. Yksi suosikeistani on Four Seasons, Kapteeninkadun ja Tehtaankadun kulmassa sijaitseva pieni ranskalainen rafla.

2013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-fourseasons-022013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-fourseasons-01

Tarjolla on joka päivä lasagnen ja erilaisten salaattien lisäksi muutama eri lounasvaihtoehto, ei onneksi liian monta, etteivät neurootikon piuhat mene solmuun. Sopivan suppealla listalla ehdottomasti tärkeintä on tiramisu, joka on parasta mitä tässä kaupungissa voi neljällä eurolla saada. Optimistista kyllä, Kapteeninkadulle katetut terassipöydät ovat yhä käytössä, mutta voin kyllä kertoa etten ole enää ihan viime viikkoina istuskellut ulkona lounaalle poiketessani. Jännä juttu, että kaatosade ja mereltä viheltävä viima eivät ole vedonneet meikäläiseen ihan samalla tavalla kuin lempeät ja lämpimät alkusyksyn päivät, mutta ilmeisesti joku siellä varjon alla värjöttelee, kun pöydät kannetaan aamusta toiseen yhä kadulle.

2013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-fourseasons-04

Kuulun niihin kummajaisiin (siis onhan meitä muitakin?) jotka keskittyvät työhönsä parhaiten, kun ympärillä on vähän elämää. Toimiston tai kodin täydellisessä hiljaisuudessa alkavat äkkiä seinät kaatua niskaan, naputtelen sormia pöytään ja kuuntelen huminaa. Keskellä puheensorinaa, kolinaa ja kadulta kantautuvia ääniä on jostain syystä helpompaa uppoutua sähköpostin syövereihin ja taklata tehtävälistoja kuulokkeet korvilla. Jos ei muuta, se tarjoaa ainakin toimivan tekosyyn syödä neljän euron tiramisu melkein joka viikko päivä.

2013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-fourseasons-032013-11-stellaharasek-kapteeninkatu-fourseasons-05

Aikataulut solmussa ja sormi suussa. Aina ei voi voittaa, mutta ainakin ruoka on hyvää.

Random fact of the day: tiramisù is italian for “pick me up”. Four Seasons, a small french lunch restaurant on Kapteeninkatu, makes a killer tiramisu that’s almost better than sex. Just “almost” because when people say “better than sex” they clearly aren’t having the right kind of sex. Enough said.

Sorry, no photos of the tiramisu. No time to take photos of something you have to fight your lunch date for.

Photos by Dorit Salutskij

Back to the beginning

Kämppäkaverini on koukussa pohjoismaiseen sarjaan, joka on kuulemma pelottavinta mitä on. Siitä en tiedä, olen jyrkästi kieltäytynyt ottamasta osaa tähän residenssissä vallitsevaan pakkomielteeseen. Vieläkin on eläviä, suorastaan vivahteikkaita traumoja jokaisesta sitten syntymäni nähdystä jännäristä ja kauhuleffasta – äiti oli oikeassa, ei olisi pitänyt hiipiä nukkumaanmenoajan jälkeen takaisin olohuoneeseen sohvan taakse kurkkimaan dekkareita, joiden ääreen isä oli nukahtanut. Derrick. Hrrr. Vieläkin tulee kylmät väreet pelkästään Horst Tappertin äänestä.

(Mitä?! Derrick oli pelottava. Hiljaa siellä.)

Myönnetään silti: ilta toisensa jälkeen naapurihuoneesta kantautuva tunnuskappale on alkanut hiipiä ihon alle. Mutta sama se. En silti aio katsoa Siltaa.

Song of the night.

Sadeillan iloja

Maanantai-illan yksinkertaiset ilot: sateinen ilta kun koirat piileskelevät peiton alla, Berliinistä hankitut harmaat villasukat, pannullinen teetä, Balmuirin pellavaiset keittiöpyyhkeet ja salainen iltapala jonkun muun leipomasta saaristolaisleivästä ja isosta kiekosta sormiin sulavaa brieta. Unohtamatta Turun silakkamarkkinoilta ostettuja valkosipulisia suolakurkkuja, jotka toin tuliaiseksi kämppäkaverille ja söin tietysti enimmäkseen itse.

2013-11-stellaharasek-mondayevening-42013-11-stellaharasek-mondayevening-12013-11-stellaharasek-mondayevening-3

Table from Custom Wood, linen kitchen textiles from Balmuir and black bread from heaven.

PHOTOS BY STELLA HARASEK

It’s the only way to leave

Vuoden pimeimmät päivät tunnistaa siitä, että valokuvissa on enemmän varjoja kuin valoa. Mutta laukkukokoelman uusimman tulokkaan tunnistaa onneksi siluetistakin! Lumilta vuosia sitten saatu XL-kokoinen klassikkokassi Supermarket Bag kulkee yhä kainalossa niinä työpäivinä kun ei tarvitse retuuttaa perässään aivan koko toimistoa. Mutta niinikään Lumin väeltä lahjaksi saatuun uutukaiseen mahtuu vihdoin kolmetoistatuumainen tietokonekin – ja vähän muutakin. Tuli nimittäin testattua taannoisella Turun reissulla, että tuo tilaihme nielee kaiken mitä viikonlopunviettoon (sis. sukujuhlat) tarvitaan. Saanko siis esitellä, minä ja uusi paras kaverini Eco Supermarket Bag koossa XXL odottamassa junaa takaisin Helsinkiin. Ooh. Loppusyksystä tuli juuri vielä vähän parempi.

_2013-11-stellaharasek-lumi-supermarket-bag

Got the Eco Supermarket Bag in size XXL from the lovely folks from Lumi. Fits everything a lady could possibly need for a weekend getaway: a pair of high heels, a little black dress, two books, a few chunky sweaters, a camera, a 13″ MacBook and at least thirteen tubes of lip balm.

Unohtuneita hetkiä

Pakko arvostaa seikkaa, että puhelimesta löytyy valtava kansiollinen kuvia hetkistä, jotka olisin muuten jo unohtanut. Vaikka siitä, kun sovitin kierrätysmuodin kuningattaren ompelemaa nahkamekkoa, jonka saan ehkä lainaksi kemuihin ensi kuussa. Tai siitä, kun perheen prinsessanakit räjäyttivät lelukorinsa keskellä keittiötä. Siitä kun tein maailman parhaan aamiaisbagelin ja siitä, kun löysin kadonneen kalenterin sängystä tärkeänä vartioivan koiran alta. Tai siitä, kun minulle ja poikaystävälle valkeni asia, joka paransi elämänlaatua välittömästi vähintään 300%: jos viikonloppuna on pakko tehdä rästitöitä, niitä voi tehdä saman pöydän äärellä, soittaa samalla lempikappaleita ja keittää vuorotellen lisää teetä.

2013-11-stellaharasek-instagram

Osa otoksista päätyvät Instagramiin nimellä @stellaharasek. Saa seurata. Pieniä tuokioita päivien varrelta, usein koiria tai kukkia tai juoksutossuissa todistettuja auringonlaskuja. Milloin mitäkin, mikä juuri silloin tuntui muistamisen arvoiselta.

FOLLOW ON INSTAGRAM @STELLAHARASEK

Pakomatka Turkuun

✖ TURKU

Teoriani Turusta rinnakkaistodellisuutena, jossa kaikki on vähän paremmin kuin muualla maailmassa, osoittautuu visiitti visiitiltä todenmukaisemmaksi. Tie vei viime viikonloppuna taas länsirannikolle. Syksy oli sentään saapunut sinnekin, mutta sumu oli sakeaa ja lämmintä, sade lempeää kuin sadussa ja Tintåssa oli taas juuri seurueemme kokoinen kolo odottamassa meitä. Kynttilät paloivat ja hyväntuulisena hyräilevä baarimikko taikoi eteemme lasilliset täydellistä viiniä melkein ennen kuin ehdimme edes tilata. Turkulaiset, nyt paljastatte – kuinka teette sen?

2013-10-stellaharasek-turku-012013-10-stellaharasek-turku-022013-10-stellaharasek-turku-03
2013-10-stellaharasek-turku-042013-10-stellaharasek-turku-052013-10-stellaharasek-turku-062013-10-stellaharasek-turku-072013-10-stellaharasek-turku-08

Palasimme sunnuntai-iltana sateiseen Helsinkiin ja ihmiset kaduilla näyttivät siltä, että olisivat syöneet arsenikkia. Hurmaavaa. Seesteistä syksyä vaan kaikille. Minä aion muina hyvänilmanlintuina virnuilla kaikille koko marraskuun, vaikka kahlaisin polviani myöten loskassa. Pitänee poiketa vielä muutaman kerran Turkuun hakemaan vauhtia tähän krooniseen onnellisuuteen.

I remain convinced everything is just a bit better in Turku. Even the fog is warm and welcoming in a sort of alarming way. “Welcome to the dark side. We have cookies.”

PHOTOS BY STELLA HARASEK

We will never stop

Huh! Takana työviikko, jota ei tule ikävä. Elämä lähti jyrkkään nousuun puoli kuudelta perjantai-iltana, kun suljin tietokoneen, vedin lenkkarit jalkaan ja suuntasin pilkkopimeään merenrantaan. Kotona odotti kaksi miestä ykköset yllään, sain lasin kuohuvaa suoraan suihkuun. Mikään ei olisi voinut sillä hetkellä tehdä reporankaa toimistorottaa onnellisemmaksi. Aikuisuuden iloja, kukaan ei kiellä juomasta proseccoa suihkussa tai syömästä sängyssä keksejä.

2013-10-stellaharasek-samuji-tori-iro-leatherjacket-12013-10-stellaharasek-samuji-tori-iro-leatherjacket-2

IRO leather jacket from Gaudete, bag Samuji.

30 minuuttia myöhemmin seisoin eteisessä musta lempimekko päällä, kolmentoista sentin korot jalassa ja ripsivärit sinnepäin silmissä, matkalla elämäni miesten kanssa Gloria Blog Awardsiin nostamaan bloggaajatovereille maljan. Vähänpä tiesin, että muutama tunti myöhemmin löytäisin itseni satojen ihmisten edestä lavalta vastaanottamassa palkintoa vuoden parhaasta tyyliblogista. Niin hullua, että sen täytyy olla totta. En osaa sanoa kuin kiitos. Olen kiitollinen, että saan kirjoittaa ja kuvata niin isolle joukolle ihania ihmisiä! Kiitos, että luette.

Tämän illan aion viettää kainalossa, turvapaikassani maailmalta, mutta kuullaan huomenna, kaunokaiset.

El Perro Del Mar has been playing on repeat in my head all day. Change Of Heart, still one of the prettiest songs of 2009. Who needs a jukebox when you can have a private party in your head.

Photos by Dorit Salutskij

Let’s light a bonfire

Kas, syksyn pahimman myrskyn jälkeen on sittenkin elämää! Kuten NYT uutisoi, Helsingissä koettiin henkeäsalpaavan jännittäviä hetkiä. Kaupunkia riepotelleessa hirmumyrskyssä oli mm. tippunut oksia tielle ja kaatunut lasten leikkiämpäri hiekkalaatikolla.

Mutta poikaystävä totesi tyynesti: syysmyrskyt ovat ajallaan, tulee hyvä talvi. Uskotaan. Sen kunniaksi syksyn ensimmäinen talvikappale! Ei ole ensimmäinen kerta, kun sellaista kaivetaan levyhyllystä Sigur Rósin kohdalta.

Just random ramblings in the middle of the night. Also, a favorite song of mine from Sigur Rós. Kveikjum varðeld!

Kuvia Kapteeninkadun kodista

Muutama kuva Kapteeninkadulta, kotikuvia kun on toivottu. Postimerkin kokoinen keittiömme on ison asunnon sydän, jonne kaikki kokoontuvat, riippumatta siitä onko asunnossa kolme vai kolmekymmentä ihmistä, ja siitä, että missä tahansa muussa huoneessa olisi paljon enemmän tilaa. Kai se on se jääkaappi. Onneksi jääkaappi on iso ja sisältää usein muutakin kuin alkoholia. Kehitystä on selvästi tapahtunut sitten opiskeluvuosien.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-1

Kun asuin yksin Kurvissa, olin usein aamuisin liian laiska tekemään aamupalaa. Jos ollaan tarkkoja, olin usein liian laiska edes menemään keittiöön. Mutta Kapteeninkadun kimppakämpässä kaikki on toisin. Residenssin molemmat asukkaat laahustavat aamuisin keittiöön samanlaisissa harmaissa verkkareissa ja virttyneissä villapaidoissa, ja keittävät ensimmäiseksi pannullisen kahvia. Silloin kun minä (harvoin) ehdin ensin, pannussa on usein nykyään kahvin sijaan teetä, sillä lähipiiri on vihjaillut, että pienempikin määrä kofeiinia riittäisi tarpeisiini ja empiiriset tutkimukseni (lue: tärinän ja manian määrä) ovat viitanneet samaan.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-2

Isoäidin vanha pannu, se joka vilahti ensimmäisessä kuvassa, on nyysitty mukaan pohjoisesta. Se on palvellut minua melkein kymmenen vuotta, äitiäni ja isoäitiäni sitä ennen luultavasti kymmenen kertaa kauemmin. Tykkään käyttöesineistä, jotka ovat vanhempia kuin minä: jos ne ovat kestäneet niin kauan, tuskin ne minunkaan käytössäni hajoavat. Toistaiseksi logiikka on pitänyt.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-3

Kodissa on jatkuvasti vaihtuva kukkanäyttely. Sen siitä saa, kun alakerrassa sijaitsee kukkakauppa, jossa tykätään koirista. Vähän vaan käyn katsomassa samalla kun vien koirat kävelylle. Useimmiten kukat jakautuvat kaikkiin eri huoneisiin, mutta toimivat ne näinkin, oksaruusut, hortensiat ja neilikat yhtenä villinä viidakkona. Armas asuintoverini rakastaa erityisesti lakastuneita kukkia. Aiemmin tuijotin avoimen vihamielisesti nuupahtavia varsia joita ei saanut heittää pois, nykyisin kannan ne suosiolla hänen makuuhuoneeseensa.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-5

Mustan metallisen astiakaapin päällä on talouden Twin Peaks -alttari: silmittömän suuret hirvensarvet, vanha perhoskokoelma 60-luvulta ja pahantuulinen pöllö, joka vahtii, ettei keittiössä vietetä huonoa elämää. Se on myös säästölipas, johon tyhjennetään taskunpohjalla kilisevät pikkukolikot. Kun pöllö on täynnä, tyhjennämme sen ja ostamme koko rahalla Aperolia. Sarvet ja perhoskokoelma on hankittu yhdestä lempikaupastani, omituisen antiikin putiikista nimeltä Götan maailma. Pöllö päätyi luokseni sattumalta, se löytyi kirpparilta hankitun vanhan lipaston laatikosta monta vuotta sitten ja on paheksunut tekemisiäni siitä saakka.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-13

Vanhoista lankuista tehty pöytä on Custom Woodin. Hienopuuseppä Pensola asuu ihan kulmilla, tätä voidaan kai kutsua lähituotannoksi? Kuvassa alla kämppäkaveri ja aamupala, ehkä päivän toinen tai kolmas. Kaikissa itseäänkunnioittavissa kodeissa syödään monta aamupalaa.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-4

Tuoleille lasketut lampaantaljat lämmittävät aamuisin viluista, yleensä pöydän alla on vielä kolmas, isompi, pikkukoirien päiväunia ja vahtivuoroja varten (jokainen keittiön ja koiran omistava tietää mitä tarkoitan vahtivuorolla). Lampaantaljojen lisäksi keittiössä vaeltaa epälukuinen määrä vilttejä. Valkoiseksi maalattu lautalattia on kaunis, mutta lämmin se ei kyllä ole – villasukilla ja vilteillä on jokapäiväistä käyttöä. Ei haittaa, olen mukavuudenhaluinen vilukissa ja käyttäisin niitä kuitenkin.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-6

Käytössä kuluneita mutteripannuja on taloudessa monta, niitä kaikkia tarvitaan silloin kun keittiöön saapastelee useampikin vieras. Menun mustavalkoiset suola- ja pippurimyllyt on saatu aikoinaan Finnish Design Shopista: kätevä kaksikko on käden ulottuvilla kaasulieden vieressä. Vanha lahjaksi saatu leikkuulauta on tarpeeksi jykevä tumpelonkin käyttöön.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-7

Huomatkaa kuuluisa mäyräkoiratuijotus. Tältä näyttää yleinen paheksunta, kun Heidän Korkeutensa torkkuhetkeä häiritään kameran kanssa heilumisella.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-92013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-10

Kuvien astioista suurin osa on saatu vuosien varrella yhteistyön merkeissä Finnish Design Shopista, kuten Marimekon Hyvässä Seurassa -sarjan mustavalkoiset kulhot, Iittalan Kartio-lasit (vaaleanpunaiset ovat Mikon ja niin kauniit, että kyynisen kyynkin sydän sulaa) ja 24 h -sarjan lautaset. Valkoista, valkoista ja seassa vähän väriä.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-11

Kaiken valon, valkoisten taljojen ja vaaleanpunaisen lasin vastapainoksi keittiössä on mustaa metallia, rosterisia kaappeja, teräksisiä pöydänjalkoja, ruostetta ja rosoa. Ja tietysti kauhtuneissa villapaidoissaan maleksiva muotikuvaaja, joka sirottelee Voguen tuoreita numeroita kaikkialle.

2013-10-stellaharasek-kapteeninkatu-12

Just a few photos from our kitchen. Table handmade from reclaimed wood by Custom Wood, old handmade office chairs, black metal cabinet and white sheep hides from Peroba, black cross blanket by Pia Wállen. Vintage jars from Riihimäen Lasi, old factory lamp from Home Bazaar. The elk antlers and vintage framed butterfly collection are finds from Götan maailma, an eccentric antique store around the corner.

The bad-tempered owl found me by accident years ago: I bought an old desk from a flea market and found the owl from the top drawer once I got home. It’s been disapproving of me ever since.

Tie, tie my darling II

Muistatteko gTIEn Mayhem-malliston fiiliskuvat, jotka julkaisin viime kuussa? Kiinnostuneille tiedoksi, että niitä löytyy nyt lisää valokuvaajansa eli muotiprofeetta Mikko Rasilan blogista.

Tämä ruutu löytyi kuvaajan behind the scenes -kansiosta, sain luvan vilauttaa sen teille. Tuon viikonloppuaamun valkoinen valo on muisto vain, taivaalla maleksii masentuneen näköisiä pilviä ja katot kiiltävät sateesta. Onneksi kesällä otettujen kuvien äärellä voi paistatella ja ennen muuta teeskennellä, että tukkani ja ihoni näyttää noin täydelliseltä joka päivä. Oi Marko ja Sumi, muuttakaa meille.

2013-10-stellaharasek-gtie-mayhem-stella-joni-photobymikkorasila

gTIE – Mayhem. Designed by Jenni Ahtiainen. Photos by Mikko Rasila. Hair & makeup by Sumi Moreno & Marko Mäkinen from Dandy. Special thanks to Label.m.

More photos from Mayhem, a gTIE collection of unique women accessories made of black leather and silver, up on the blog of photographer Mikko Rasila.

Nyörisaappaissa syksyyn

En muista olinko kolmen vai kuuden vai kymmenen kun opin solmimaan kenkieni nauhat, mutta en ole vieläkään päässyt yli sen synnyttämästä kaikkivoipaisuuden tunteesta. Sanokaa mitä sanotte, nyöritettävissä saappaissa on jotain sekopäisen siistiä. Kun nauhat kiristävät nahan reikä kerrallaan nilkan ympärille, iskee pelottomuuden puuska. Kyllä aivan selvästi maailma on olemassa vain meikäläistä varten. Kenkien suoristamasta ryhdistäkin näkee, ettei tässä mitään turhanpäiväisiä hipstereitä olla. Siinä onkin sitten hyvä saapastella elokuvallisen taustamusiikin tahtiin tärkeisiin maailmanpelastustehtäviin, kuten tänään ostamaan pyykinpesujauhetta ja rusinatonta maksalaatikkoa mäyräkoirille.

2013-10-stellaharasek-fall-leaves-012013-10-stellaharasek-fall-leaves-032013-10-stellaharasek-fall-leaves-02

Black lace-up boots received as a gift from Swedish Hasbeens a few years ago. Worn weekly ever since.

Fact of the day: the right kind of boots are all you need to be unstoppable.

I want to drive you through the night

Mitä tekee esteetikko nähdessään miehen kantohihnalla varustettu piirustusputki olallaan? Kaivaa kameransa kassista ja ottaa kuvan, hurmaavan herrasmiespotretin. Rautatieaseman laituri tarjoaa tunnelmallisen taustan, kas näin.

2013-10-stellaharasek-turku-joni-1

Mitä tekee mies?

2013-10-stellaharasek-turku-joni-2

Kyllästyy lyyriseen rooliinsa esteetikon valokuvamallina ja heilauttaa piirustusputken singoksi olalleen.

2013-10-stellaharasek-turku-joni-4

Men. This is why we can’t have nice photos.