It was all whirlwind, heat and flash

Kas, löysin koneeni kätköistä liudan blogia varten otettuja valokuvia kuluneelta viideltä vuodelta! Arkistojen aarteet paljastavat, että olen käyttänyt viime vuosien aikana monia samoja asioita kuin tänä syksynä: lempinahkarotsiani, Conversen tossuja, solkikenkiä jotka kilisevät kävellessä kuin lännen sankarilla, Sonic Youthin ikivanhaa t-paitaa ja Pepe Jeansin harmaata kipparintakkia vuosientakaisesta Andy Warhol -mallistosta. Repeytyneistä sukkahousuista on tosin luovuttu ja siitä vallinnee yksimielisyys, että oli jo korkea aika. Trikoohameita ja -tunikoitakaan ei ole ikävä. Ei varmaan teilläkään.

2013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-12013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-22013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-32013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-42013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-17

Lempivaatteet pysyvät näköjään lempivaatteina vuodesta toiseen. Ihmekös tuo, kun pukeudun yhä pääasiallisesti tummistakin tummimpiin sydämeni väreihin, siis mustaan ja harmaaseen. Mutta samaan aikaan iloitsen myös siitä, kuinka monta arkistoista löytynyttä kuvakammotusta jätin tästä kokoelmasta pois, koska en kyennyt kohtaamaan menneitä asuyhdistelmiäni hirnumatta kirvelevän häpeän kourissa. Ihanko totta samaan asuun lierihattu, lammasloimi, minihame, niittikorot, kettinkivyö ja nahkaiset kynsikkäät? Hmm? Kolme vuotta sitten se ilmeisesti tuntui hyvältä idealta. Hyvä Stella! Varsinkin kaikki ne neonoranssit asusteet puettuna päälle yhtäaikaa!

2013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-52013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-62013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-212013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-72013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-8

Mutta niin, vanhoihin kuviin kohdistuva myötähäpeä on merkki edistyksestä: tyylini muuttuu kuin muuttuukin. Ei ehkä sesongeittain eikä suurin askelin, vaan hitaasti hioutuen, näyttäen vuosi vuodelta enemmän minulta ja vähemmän kaikilta muilta. Mitä enemmän uskaltaa olla oma itsensä sen vähemmän tarvitsee kaikenlaista kuorrutusta ja kohinaa peittämään olennaisen. Yhä vähemmän riittää: kapeat farkut, kauniisti leikattu t-paita tai neule, ohuet lempisormukset. Unohtamatta hyviä kenkiä. Hyviä kenkiä tarvitaan aina. Mieluiten korkeita. Tai täysin matalat – kunhan ovat käsittämättömän hienot. Jonkun muun lista näyttää tietysti täysin toisenlaiselta. Toivottavasti omannäköiseltä.

2013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-92013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-112013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-122013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-202013-10-stellaharasek-autumnoldiesgoldies-14

Ja kyllä minä sitä lierihattua ja lammasloimea yhä käytän, en vaan välttämättä enää samaan aikaan. Lierihattu tai lammasloimi tai ne taivaita hipovat niittikorot – mikä tahansa niistä antaa sille yksinkertaistakin yksinkertaisemmalle farkut & t-paita -yhdistelmälle juuri passelisti potkua. Ehkä tämä tarkoittaa, että vuosien – myönnettäköön, hilpeän – hapuilun ja hakemisen jälkeen alan pikkuhiljaa olla pääosanesittäjä omassa tyylissäni: pukeudun elääkseni, enkä elä pukeutuakseni.

What I’ve been wearing during fall for the last five years. I still use most of the gear: the leather jacket from Munderingskompagniet, the buckled Vagabond shoes, the Sonic Youth t-shirt and scarf from Isabel Marant. The ripped stockings I chucked out some months ago and I think my mother agrees when I say it was time for them to go.

Ikkuna-asetelmia

Nappasin jonkun aamun iloksi muutaman kuvan makuuhuoneen ikkunalaudalle kertyneistä esineistä. Rakastan leveitä ikkunalautoja, ne on selvästi keksitty sitä varten että minä saan kasata niihin arkisia välttämättömyyksiä kuten korurasioita ja kaiuttimia ja ajelehtivia asusteita, joiden matka vaatehuoneeseen on liian pitkä. Samppanjanväriset pikkuruusut poimin mukaan alakerran kukkakaupasta, ne ovat niin kainot että melkein punastuvat kun niitä katsoo. Mikon matkatuliaisena tuotu tuoksukynttilä saa odottaa hetken niiden lakastumista ennen kuin avaan sen.

2013-10-stellaharasek-prettythings-42013-10-stellaharasek-prettythings-32013-10-stellaharasek-prettythings-22013-10-stellaharasek-prettythings-1

Vintage loudspeakers from the 70’s, glass box from Peroba, vintage metal mesh clutch from the 60’s, scented candle by Byredo, silk parfume spray was received as a press sample from Balmain Paris.

Hot tip of the day for home decor: hide ugly vintage loudspeakers by stacking stuff on them. Champagne colored roses could probably hide a lot worse things, though. So pretty I keep them on the windowsill to see them first thing in the morning when I wake up.

Another sky for me

Uusi viikko, uudet päähänpistot! Olen pohtinut tänään erinnäisiä tärkeitä asioita, kuten erakkorapujen kuorenvaihtohommia, ruusukaalia sisältäviä ruokaohjeita, sitä pitäisikö makuuhuoneeseen hankkia kerran tai kaksi käytetyille vaatteille penkki (kämppäkaverini on esittänyt eriävän mielipiteen siitä ovatko sinne sun tänne sirotellut vaatteet suotava sisustuselementti vai ei) ja sitä olisiko sittenkin pitänyt mennä katsomaan Washed Outia kun he olivat kaupungissa muutama päivä sitten. Epäilen, että vastaus on kyllä. Ei tarvitse erikseen kertoa, jos olen oikeassa.

Sanomattakin selvää, että mitään järkevää en ole tänään saanut aikaan, mutta kuka uskaltaa väittää etteikö erakkorapuihin liittyvä tietämys voisi jonain päivänä osoittautua tarpeelliseksi? Mistä näistä tietää. Ehkä keitän uuden pannullisen teetä ja etsin koiran, jonka mahaa silittää. Täällä tuntuu tarjokkaita tassuttelevan kaksin kappalein.

I have a feeling I should have gone see Washed Out when they visited Helsinki a few days ago. Oh well. There’s always a next time.

Have been googling hermit crabs all day and spreading the love by sending hermit crab YouTube links to anyone bored enough to watch them. What a productive day. But might be time to fool people into thinking I have a social life by going offline for a few hours.

Stay out super late tonight

Voiko lokakuisen pimeän perjantai-illan viettää paremmin kuin heiluen hattu päässä akateemisissa pöytäjuhlissa? Mahdollisesti, mutta missään muualla ei lasia täytetä niin nopeasti kun se on kumottu tyhjäksi. Seuraavalla kerralla ehkä osaan jo laulaa muiden mukana säkeen tai kaksi toista kotimaista – tai kailotan vodkan voimalla sinnepäin, vaikkei ihan nappiin (tai nuotilleen) menisikään. Olenhan Ruotsissa syntynyt ruotsinkielen opettajan tytär, joka puhuu tasan neljä sanaa ruotsia: jag talar inte svenska. Mahtoi olla rakas ystäväni Hanna, joka kerran kirjoitti, että aina ei voi voittaa, mutta aina kannattaa elvistellä ja laittaa rima liian korkealle. Että ensi kertaa odotellessa.

2013-10-11-stellaharasek-hats-22013-10-11-stellaharasek-hats-12013-10-11-stellaharasek-hats-joniandstella-3

Last Friday evening was a winning combination of matching bowler hats, a little vodka and a lot of swedish drinking songs.

Unohda siivous, osta kukkia

Uusi filosofiani kodinhoidossa: unohda siivous, osta kukkia. Lempikukkieni pionien rinnalle on ilmestynyt tänä kesänä uusi suosikki, hortensiat. Niistä puuttuu pionien dekadentti särmä, mutta niissä on samaa pöyhkeyttä ja ränsistynyttä röyhistelyä. Yksi kukka riittää, eikä useamman ego Kapteeninkadun kapeaan keittiöön mahtuisikaan. Custom Woodin 1800-luvun kattolankuista tehty pöytä viihtyy onneksi kaikkien kukkien seurassa, pöyhkeyden asteesta riippumatta.

2013-10-stellaharasek-kitchen-012013-10-stellaharasek-kitchen-022013-10-stellaharasek-kitchen-032013-10-stellaharasek-kitchen-042013-10-stellaharasek-kitchen-052013-10-stellaharasek-kitchen-06

Table made from reclaimed 1800th century ceiling boards by Jani Pensola from Custom Wood, chairs & vintage anatomy board secondhand finds, blanket Pia Wallén, lamb hides on chairs from Peroba, vintage glass jar from Riihimäen lasi. Some are mine, some my roommate’s.

A few photos from our kitchen. My new philosophy for housekeeping: fuck cleaning, buy flowers. I’ve been carrying white hydrangeas home all summer, too bad this might be one of the last blooms of the fall. I love the way they look like big bobbleheaded balloons, all fluffy and frisky when we drag ourselves in the kitchen in the morning and try to keep our eyes open while preparing caffeine into a drinkable form. Those smug little bastards.

A DAY AS DARK AS THE NIGHT IS LONG

Tämän halusin kirjoittaa tänään: olen alkanut tiedostaa, että kaikki tärkeä on tässä nyt. Hirvittävä klisee, mutta minulle ajatus on uusi. Pysähtelen, painan mieleen asioita jotka muuten unohtaisin. Puulattia paljaiden jalkojen alla, kun kävelen kasvopesun jälkeen nukkumaan. Sen miltä tuntuu kun koira vilahtaa peiton alle ja painautuu koko metrisellä mitallaan kylkeen kiinni. Tai kiertyy polvitaipeeseen, pieneksi kuumaksi keräksi, jolla on kylmä kuono. Ensin tuhahdus, sitten tuhinaa. Siitä tietää, että valtakunnassa on kaikki mallillaan.

2013-10-stellaharasek-otsonlahti-2

Toisellakin puolella on joku jota rakastan. Painaudun kiinni hänen selkäänsä kun hän on nukahtamaisillaan. Hengitän hiljaisuutta, se ympäröi meidät. Painan mieleen kaupungin öisen huminan, niskan kuopan. Ulkona viilenee syksy, se on ensimmäinen.

Opettelen pois pelosta, yritän muuttaa sen muotoa. Levottomuudesta läsnäoloon, ilman jatkuvaa ikävää paikkoihin joissa ei ole käynyt. Lakanat ovat harmaat. Tuuli kolkuttaa ikkunaa. Olen tässä. Pidän tiukemmin kiinni, jotta muistaisin sen.

2013-10-stellaharasek-otsonlahti-1

Bono wrote his most important lyrics over twenty years ago for an album called Achtung Baby: Alright now, baby baby baby light my way.

Dancing in the deepest oceans

Ystävä oli nähnyt jossain Vanessa Brunon videon muutaman vuoden takaa enkä malta olla jakamatta. Minusta muotimallistot saisi aina esitellä juuri näin: musiikilla, liikkeellä ja ilolla – eikä Lou Doillonistakaan varsinaisesti haittaa ole. Voi ollapa tummatukkainen ranskalainen, saatikka Jane Birkinin tytär! Minä kyllä söisin enemmän croissantteja, mutta se on toki vain minun mielipiteeni.



The prettiest way to present fashion I’ve seen in a long time.

This kind of day

Näitä päiviä, kun kahvi on liian kuumaa, ulkona liian kylmää ja silmälasien sanka kirjaimellisesti tipahtaa irti itsestään. Voiko tätä pitää merkkinä maailmankaikkeudelta, että saa luovuttaa ja mennä takaisin sänkyyn?

2013-10-stellaharasek-eyeglasses

The earpiece literally just fell off. Is this a sign from the universe I can give up on today and go back to bed?

All the time in the world to make you mine

Alkusyksyn suosikit: napakat nahkatakit, kapeat farkut, teräväkärkiset herrainkengät ja iso olkalaukku, johon muiluttaa kaikki naapuruston koiranpennut. Shhhh. Ei kukaan huomaa. Paitsi tuon taskukokoisen russell dogin omistaja, joka ymmärsi olla epäluuloinen. Goddammit.

Mutta mihin saa reklamoida siitä, että nahkatakkikelit alkavat jo olla ohi? Painelin Pietarissakin villakangastakissa eikä kyse ollut lainkaan hätävarjelun liioittelusta.

2013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-012013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-042013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-032013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-022013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-052013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-062013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-072013-10-stellaharasek-leatherforever-jacket-08

Leather jacket and jeans IRO from Gaudete, leather bag Samuji, shoes Alexander Wang, diver’s watch Diesel, linen cardigan Our Legacy men’s collection from Beam Store, silver rings Pernille Corydon from Urban A.

Whenever someone asks me why I lug a giant size bag around, I tell them it’s because all of the puppies I need to steal. Just hate it when the owners are clever enough to be suspicious. Maybe I should carry around some beer too in order to distract them.

Photos by Dorit Salutskij

Are you ready to be heartbroken?

Voi kaunokaiset! En malta olla jakamatta jotain työpöydältäni, ruotsalaisen indiepopin prinssi Prince Of Assyria julkaisee nimittäin uutta. Toinen albumi ilmestyy ensi vuoden alussa ja voin kertoa, että hyvää ja hienoa on luvassa. Katkeransuloisia säveliä ja särkyneen sydämen säpäleitä on tarjolla jo nyt syksyn kauneimman sinkun, Annikan muodossa. Omalla vastuulla sitten. Muistakaa, että Mellakka Helsinki on rakkauden asialla ja kannustaa kaikkia pysymään onnellisina parisuhteissaan.

Just a quick note on something I’ve been working on lately. Swedish-based Prince Of Assyria has joined the Soliti label and will be releasing a new single from the forthcoming second album Changing Places, to be released early 2014.

“We can all sometimes get that feeling – as if you’re on the verge of tears. Prince Of Assyria just wants to keep it real. The second Prince Of Assyria full-length album is about leaving something behind and finding new perspectives. A broken heart – a fresh start.”

Pietari pinkin sävyissä

✖ ST. PETERSBURG, RUSSIA

2013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-12013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-22013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-32013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-42013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-52013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-72013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-82013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-92013-10-stellaharasek-stpetersburg-pinktriangle-10PHOTOS BY STELLA HARASEK

Pari nopeaa Pietarista

✖ ST. PETERSBURG, RUSSIA

Mikäs tässä Pietaria valloittaessa, villapaidassa jonka alle mahtuu lämpimiä kerroksia vaikka kuinka monta ja nilkkasaappaissa, joissa kymmenen sentin koroista huolimatta jaksaa taittaa kaupungin loputtomia kortteleita. Kaupungista – ja matkan varsinaisesta tarkoituksesta – luvassa lisää pian, kunhan ehdin istahtaa alas pidemmäksi kuin oluen ajaksi.

2013-10-stellaharasek-stpetersburg-chetvert-12013-10-stellaharasek-stpetersburg-chetvert-22013-10-stellaharasek-stpetersburg-chetvert-3

The most beautiful urban decay I’ve ever seen. Also: a black chandelier ready to come crashing down any day now and a girl in black wishing she was still an art student and could spend all day wandering around in places like this.

PHOTOS BY KAIJA ROSSI